Gammalt är nya trenden

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-14

Aftonbladets stylist tipsar om secondhandbutiker i världen

Namn: Hulda Stenwall. Ålder: 29. Yrke: Stylist på Aftonbladet. Familj: Gift. Bor: Stockholm. Hit går min drömresa: "Tokyo. Gillar det jag läst och sett av den japanska ungdomskulturens galna och individualistiska tänk. De mixar gammalt och nytt och kastar sig hejdlöst mellan årtionden och stilar. Sen matchar det med barnsliga accessoarer och mycket färg. Sådant gillar jag."

Spännande fynd som får hjärtat att flimra till. Och annorlunda sightseeing på köpet.

Aftonbladets stylist Hulda Stenwall lämnar helst turiststråken för bakgatornas secondhandbutiker på semestern.

Här är hennes bästa tips.

I en särskild bok samlar hon visitkort och fotografier från andrahandsbutiker hon besökt runt om i världen. På baksidan av varje kort har hon skrivit kommentarer om butikerna.

Intresset på topp

-Att söka upp secondhandbutiker i de städer jag besöker har blivit lite av en sport. Dessutom är det kul att vara ensam om ett plagg. Eftersom en secondhandbutik saknar lager kan sortimentet säga mycket om vilka trender som gäller i den aktuella staden, säger Hulda Stenwall.

Intresset för begagnade kläder och prylar är på topp, inte minst efter sommarens tv-succé "Secondhand".

Hulda Stenwalls tips till den trendmedvetna är att välja lite hippare och coolare butiker. De har ofta större omsättning i sitt sortiment.

Tips på nätet

Virkade sjalar, accessoarer och väskor hör till de saker hon helst köper. Skor och mössor ratar hon däremot.

-Det är viktigt att grejerna känns fräscha. Jag synar allting noga i sömmarna innan jag köper.

För att hitta rätt butiker på resan letar hon tips på nätet och i utländska modemagasin. Helst besöker hon välsorterade butiker där plaggen valts ut omsorgsfullt och tvättats innan de hängs ut.

-Det går oftast väldigt snabbt att bilda sig en uppfattning om butikssortimentet är fräscht.

Petra Månström