Då går du miste om ersättning från flygbolaget

Uppdaterad 2018-09-04 | Publicerad 2018-03-19

Ansök om ersättning i god tid för försenat flyg.

Allt ansvar vilar på dig som passagerare om du drabbas av ett försenat plan.
Efter en dom i Högsta domstolen gäller det att ha koll på sina rättigheter – och ansöka om ersättning i god tid.

För två år och tre månader sedan blev några resenärer drabbade av ett försenat flyg med Turkish Airlines. Enligt en EU-förordning från 2004 har en passagerare rätt till mellan 250 och 600 euro per person vid en försening som varar över tre timmar, inställt flyg eller nekad boarding, med vissa undantag.

Högsta domstolen satte i mitten av mars en praxis för när man har rätt att begära ut ersättning för försenade flyg. Tidigare har resenärer haft upp emot tio år på sig att reklamera resan, nu är praxis två månader. Dessa passagerare var för sent ute med sina krav.

Brister i information

Men det är inte alltid så lätt att veta vad som gäller. Konsumentverket granskade i höstas flera flygbolag och undersökningen visade på stora brister i informationen om rätten till ersättning. Tre bolag gav inte passagerare som checkar in online någon information alls och andra bolag hade den längst ner i det finstilta på en sida om farliga föremål.

En undersökning som gjorts av YouGov på uppdrag av Airhelp visar att en överväldigande majoritet av svenska resenärer inte känner till sina passagerarrättigheter – 88 procent av de tillfrågade vet inte vad de har rätt till. Resenärer inom EU går därmed miste om 50 miljarder kronor i ersättning från flygbolagen varje år.

Kalkylator ska hjälpa drabbade

– Den här undersökningen visar med all tydlighet att vi behöver öka medvetenheten om flygpassagerarnas rättigheter. Att så få vet vad som gäller vid ett försenat eller inställt flyg var också anledningen till att Airhelp grundades för fem år sedan och vi tänker fortsätta att hjälpa resenärer att få den ersättning som de har rätt till, säger Airhelps Sverigechef Andreas Hermansson.

För att hjälpa drabbade passagerare har Konsument Europa inför en ny tjänst – Flygkalkylatorn. Den hjälper drabbade passagerare att reda ut sina rättigheter och hur mycket de har rätt att begära av flygbolaget. Flygkalkylatorn ska också förenkla kontakten med flygbolaget.

Kritisk till domen

Ett annat företag som jobbar med att hjälpa resenärer att få kompensation är Ifdelayed.com. Erik Tengvall som är vd och grundare är mycket kritisk till domen.

– Det är uppseendeväckande att Sveriges mest briljanta jurister tar ett beslut som slår så hårt mot konsumenterna som redan befinner sig i en David mot Goliat-ställning. Köper du en ny TV som går sönder är det självklart att du som konsument måste reklamera detta till återförsäljaren som annars omöjligt kan veta att den gått sönder. Men här är det precis tvärt om. Flygbolaget vet ju att passageraren har rätt till ersättning men struntar ändå i att betala ut den, säger Erik Tengvall.

Han menar att Högsta domstolens dom riskerar att göra ännu fler resenärer lottlösa.

Detta har du rätt till vid flygstörningar:

  • Försening på mer än 2 timmar: flygbolaget ska se till att du gratis får ringa två samtal eller skicka två meddelanden samt erbjuda dig gratis mat och dryck i förhållande till väntetiden.
  • Om ditt flyg blir försenat till nästa dag ska flygbolaget stå för övernattning på hotell och transport till och från flygplatsen.
  • Om ditt flyg blir mer än 5 timmar försenat till slutdestinationen ska flygbolaget erbjuda dig ombokning eller återbetalning av din biljett. Om din resa inte längre har något syfte har du rätt att få tillbaka biljettkostnaden även för den del av resan som du redan har utnyttjat.
  • Om du blir mer än tre timmar försenad till din slutdestination (jämfört med ankomsttiden enligt tidtabellen) har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:
  • 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
  • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
  • 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
  • När ditt flyg är försenat kan du ha rätt till ersättning från flygbolaget för kostnader som du fått på grund av den försenade flygningen. Till exempel kan du får ersättning för mat på flygplatsen, missad hotellnatt eller förlorad arbetsinkomst.
  • Flygbolaget är inte skyldigt att betala kompensation om det försenade flyget beror på "extraordinära omständigheter”. Det kan till exempel vara politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejk som påverkar verksamheten för flygbolaget. Det är upp till flygbolaget att bevisa att förseningen berodde på en extraordinär omständighet.

Källa: Konsument Europa – fristående enhet inom Konsumentverket och delfinansieras av EU-kommissionen.