Svårt få ersättning vid naturkatastrof

Uppdaterad 2017-07-24 | Publicerad 2017-07-21

Hamnen i Gumbet i den turkiska provinsen Mugla efter jordbävningen.

Räkna inte med någon ersättning om ditt flyg blir försenat efter jordbävningen i Grekland och Turkiet.

En naturkatastrof är inget som resebolagen kan rå över.

– När det gäller naturkatastrofer kan det bli svårt att få någon kompensation, men man kan ju försöka, säger Robin Stensson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Även om flygplatsen på Kos har öppnat igen, efter jordbävningen som skakade den grekiska och turkiska övärlden under natten till fredagen, är flygen flera timmar försenade enligt Apollo.

Blir du mer än tre timmar försenad kan du kräva en schablonersättning på 250, 400 eller 600 euro från flygbolaget. Men det sistnämnda beloppet gäller bara för resor utanför EU.

Men extraordinära omständigheter, som till exempel naturkatastrofer, meteorologiska förhållanden och strejk, påverkar möjligheten att få ersättning om ditt plan är försenat.

– När det gäller naturkatastrofer kan det bli svårt att få ut schablonersättning, men man kan ju försöka, säger Robin Stensson, juridisk rådgivare på Konsument Europa, som är en del av Konsumentverket.

Ska stå för mat

Han säger att flygbolagen ska informera om resenärernas rättigheter på plats när en försening uppstår.

Även om det kan bli svårt att få ut någon ersättning efter jordbävningen ska flygbolagen se till att erbjuda mat och andra förfriskningar om flygen blir mer än tre timmar försenade.

– Flygbolaget ska erbjuda service i form av mat och förfriskningar i proportion till förseningen. De ska även erbjuda hotellrum om det blir aktuellt att man sover över.

Blir du tvungen att lägga ut pengar själv för saker på grund av att flyget är flera timmar försenat kan du begära ersättning för det också.

– Det du bör göra är att klaga direkt till flygbolaget och kräva ersättning. Du kan också kräva ersättning för andra kostnader än bara flygresan. Då gäller det att du motiverar varför de här kostnaderna är en följd av förseningen. Du bör alltid spara kvitton för utläggen när du försöker få ersättning av flygbolaget.

Kan inte avbryta resa själv

Är flyget mer än fem timmar försenat har du rätt att avboka resan och få pengarna tillbaka.

– Då kan du ha rätt att få återbetalning för hela flygresan, men då har du fortfarande frågan med hotell som kan vara knepigare. Där har du nödvändigtvis inte rätt att avboka och få pengarna tillbaka så det kan bli dyrt att inte åka iväg på resan även om du får pengarna tillbaka för flygbiljetterna.

Resegarantilagen gäller för paketresor, som till exempel charterresor, som flygbolagen ställer in till följd av naturkatastrofer. Då kan du alltså kräva pengar tillbaka.

Men du kan inte avbryta en resa och kräva pengarna tillbaka för att du själv känner dig osäker att vistas på en ort utomlands.

– Den här lagen gäller inte om du vill avbryta resan själv utan när researrangören ställer in. Det brukar de göra när Utrikesdepartementet avråder från att resa till ett land på grund av säkerhetsskäl, säger Ingela Allenbert, föredragande vid Resegarantinämnden vid Kammarkollegiet.

”Finns inga garantier”

Hos Apollo, som är ett av resebolagen som ordnar charterresor till Kos, hänvisar man resenärerna till bolagets vanliga regler.

– Det finns inga garantier. I grunden har vi avboknings- och ombokningsregler som vanligt, säger Ann-Sofie Olsson, presschef på Apollo.

Vad ska du göra om du blir flera timmar försenad på grund av jordbävningen?

– Du ska alltid kontakta oss och ditt försäkringsbolag så att vi får reda ut vad som gäller. Vi väntar också på information från myndigheter på plats om vad det är som har inträffat, men du ska alltid kontakta oss.

Läs också: Knepen som ökar chansen till
ersättning