Regeringen storsatsar på nattåg till Europa

Uppdaterad 2019-02-12 | Publicerad 2019-02-09

Kliv på i Stockholm, ät middag i bistron, lägg dig i kupén och vakna upp på kontinenten.

– Det låter som en dröm men så var det en gång i tiden, säger Jakop Dalunde (MP).

Nu ska regeringen, C och L återuppliva nattåget till Europa – men tekniska hinder riskerar att göra projektet mycket kostsamt.

Lågprisflyg, snabbtåg och höghastighetståg har i princip slagit ut nattåget i Europa. Det vill regeringen ändra på. Målet är att det ska finnas dagliga avgångar till flera europeiska städer.

– Ska vi klara klimatmålen måste flygandet minska. Människor kommer fortfarande att vilja resa och då är nattåg en förutsättning för att det ska funka, säger Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

För att det ska bli möjligt att få igång trafiken från Sverige krävs det att staten är med och finansierar, anser regeringen. I Januariavtalet mellan S, MP, C och L ges Trafikverket i uppdrag att upphandla nattåg. Jakop Dalunde, som drivit frågan länge, har målsättningen att tågen ska rulla innan mandatperioden är slut.

Hamburg är en naturligt port

– En naturlig port till Europa är Hamburg. Där går det många höghastighetslinjer vidare till flera europeiska städer.  Man skulle därför kunna tänka sig nattåg mellan Stockholm och Hamburg, men det är en fråga för Trafikverket och operatörerna, säger han.

SJ välkomnar satsningen, men framhåller flera saker som måste lösas. Bara för att köra mellan Malmö och Köpenhamn krävs lok som klarar två separata el- och signalsystem, och att bygga sådana är kostsamt.

– Vi vet hur dyrt detta är, vi bygger till exempel om alla våra X2000-tåg för att kunna köra till Köpenhamn. Vi tror att lösningen är att köra med samma vagnar, men byta lok. Man kan också behöva byta lokförare eftersom det finns olika säkerhetsföreskrifter, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Svenska tågen är större

Ett annat problem är vagnsbredden. På många håll i Europa är tågen smalare än i Sverige, vilket gör att de svenska vagnarna inte kommer fram. Det finns heller inte så många nattågsvagnar kvar i Sverige. Jan Kyrk uppskattar att det rör sig om runt 100, men de används redan för inrikestrafik.

Jakop Dalunde säger att en lösning är att bygga nya tåg, som klarar de tekniska skillnaderna som finns mellan länderna.

– Det blir ju en fråga för Trafikverket. Men beställer man nya tåg går det att utrusta dem så man kan köra både i Tyskland och i Sverige, till exempel.

Jan Kyrk tror dock att en upphandling av trafiken kan bli mycket kostsam.

– Det finns en del saker man måste ta tag i och förändra, men tanken är god. På långa distanser fyller nattågen en bra funktion, det ser vi inte minst i Sverige, även om en stor del av nattågsresorna i Europa ersatts av resor i snabb- och höghastighetståg.