Här går bilen som på räls

Uppdaterad 2017-07-31 | Publicerad 2005-07-20

Ta biltåget i Tyskland så slipper du trafik- stockningar

Vila istället för att bila. Om du lastar på bilen på DB Autozug kan du ta en tupplur och ändå komma fram i tid.

HAMBURG-LÖRRACH

Kan det verkligen vara både trevligt och avkopplande att bila genom Tyskland?

Absolut.

Kör ombord på tåget bara.

Vår årliga semester i södra Frankrike hägrade. Men resan dit och tillbaka i egen bil på motorvägar kändes inte tilltalande.

Räddningen blev DB Autozug - det tyska biltåget. Det kostade visserligen en bra slant,cirka 6500 kronor tur och retur. Men vi slapp minst 20 timmar i bil och risk för trafikstockningar eller olyckor. Och med dagens höga bensinpriser hade bara den notan dragit iväg till drygt 2000 kronor.

Stationen Altona i Hamburg är den stora utgångspunkten för biltågen till södra Tyskland, Österrike, Frankrike, Italien och Kroatien.

Vårt tåg tog oss till Lörrach i sydligaste Tyskland på tolv timmar.

- Det här är det perfekta sättet att undvika olycksrisker, köer och dyra bensinpriser på autobahn. Vi slipper också utgifter på dyra vägkrogar och minst några hotellnätter under resan, säger ett svenskt par som för fjärde året i rad kör ombord på biltåget i Hamburg.

Rostock och Sassnitz är andra stora stationer för de tyska biltågen.

På dagtågen inom Tyskland används första klass-sittvagnar. Alla biltåg som kör under natten har ligg- och sovkupéer. Det är en stor fördel att ha hela kupén för eget bruk även om man bara är två.

På resan genom Tyskland har tågen ingen restaurangvagn. Däremot säljer konduktören dryck, smörgåsar och enklare tilltugg. Frukost ingår och serveras i din kupé när du åker nattåg.

Nackdelen med biltågen är möjligen den prisdjungel som råder, beroende på vilken veckodag du åker och vilken sträcka du väljer på en viss tid under säsongen.

3 prisexempel från Hamburg

Sture Olsson

Följ ämnen i artikeln