Stockholms nya turistbyrå öppnad

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-06

Satsar på att bli Europas modernaste

Ny fräsch design, öppna ytor och modern teknik.

Stockholms nya turistbyrå satsar på att vara Europas modernaste.

Keiko Oda, 22, Japan, tittade in för att kolla sin e-post på semestern.

Den 1 april slog Stockholms turistbyrå upp sina stora glasdörrar och hälsade både turister och stockholm-are välkomna till det nya moderna informationscentret.

Inredningen bjuder på soffor i mörkt trä, ljust gran-golv och nordiskt ljus.

– Vi vill att det ska vara lätt-överskådligt och spegla Stockholm som upplevelse- och designstad, säger Eva Kristiansson, turistservicechef.

Efter några år i Kulturhuset har turistbyrån flyttat tillbaka till Sverigehuset i Kungsträdgården. Hela huset byggs om och i slutet av maj ska allt vara färdigt. Det kommer bland annat att bli en modern design- och möbelbutik, kafé och restaurang.

Sverigeshopen erbjuder som vanligt dalahästar, vykort och nyckelringar med älgmotiv i direkt anslutning till turistinformationen.

– Det är rent och tydligt. Roligt med butiken och att man kan köpa vykort, säger Keiko Oda, 22, Japan.

För den som behöver surfa på nätet går det bra med både kronor och euro i myntfacket.

Stora plasmaskärmar och lättillgängliga datorer ska hjälpa besökarna att söka information på egen hand utan att behöva stå i kö och vänta.

– Självklart finns även vår personal på plats och kan svara på frågor, säger Eva Kristiansson.

Katharina Brunat

Följ ämnen i artikeln