Klartecken för nya tunneln under Alperna

Kommer att bli världens längsta järnvägstunnel

Uppdaterad 2019-08-08 | Publicerad 2019-08-07

Tåget ska gå till Turin i norra Italien.

Efter flera års förseningar har höghastighetståget mellan franska Lyon och italienska Turin fått grönt ljus, och man börjar bygga tunneln genom Alperna. Tunneln kommer när den är klar bli världens längsta.

Enn snabbjärnväg mellan Lyon och Turin har länge varit omdebatterad. Järnvägen som skulle innebära enklare och snabbare kommunikationer mellan länderna fick länge skjutas upp, på grund av motstånd mot planerna på den Italienska sidan. Men nu har bygget godkänt, skriver Vagabond.

Världens längsta tunnel

Bygget av järnvägen innebär att man även bygger en tunnel genom Alperna. Tunneln kommer med sina 57.7 kilometer bli världens längsta, några hundra meter längre än Gotthardbastunneln mellan Italien och Schweiz som är 57 kilometer. Hela järnvägssträckan kommer att bli 27 mil lång.

Protesterna har bland annat rört att låta ett snabbtåg köra igenom Susadalen.

Orsakade mycket bråk

Den nya järnvägssträckan med tunneln godkändes snabbt från den franska sidan, men på den Italienska sidan har protesterna haglat. Bygget som hade startat fick i början av året pausa, och de som arbetade med underhåll av bygget på den Italienska sidan behövde skyddas av polis, skriver SvD. Bland annat har de boende i Susadalen protesterat mot att låta tåg bullra förbi i de vackra omgivningarna. Populistpartiet Femstjärnerörelsen har även motarbetat planerna då man bland annat menar att det är för dyrt. Men nu blir bygget alltså av, trots allt.

– Det skulle kosta mer att inte bygga järnvägen än att bygga den, kommenterade premiärminister Giuseppe Conte när beslutet var fattat att börja bygga, enligt Vagabond.

Den nya järnvägen beräknas kosta cirka 260 miljarder kronor, och EU betalar 55 procent av kostnaden. När allt är klart, vilket beräknas vara runt 2030 enligt SvD, kan direkttåg gå mellan London och Milano samt London och Rom.