SAS satsar på eldrivna flyg

Undersöker marknaden för framtidens flygplan

avJenny Alexandersson

Foto: Getty
SAS och Airbus i samarbete kring el- och hybridflyg. Bilderna är genrebilder och har ingenting med bolagens samarbete att göra.

Klimatkrisen och krav på minskade koldioxidutsläpp i flygindustrin har fått SAS och Airbus att samarbeta kring el- och hybridflyg.
Tillsammans ska bolagen undersöka hur väl rustade flygplatserna är för att klara framtidens flyg, rapporterar DN.

Samarbetet mellan SAS och Airbus handlar inte om att de två bolagen ska utveckla och bygga nya flygplan, rapporterar Dagens Nyheter.

Istället ska de i ett nytt forskningsprojekt ta reda på hur rustad flygindustrin är för framtidens plan. Man kommer bland annat att titta på hur väl rustade flygplatserna är, och vad som behövs för att klara eldrivna flyg. Det kan till exempel handla om hur man ska kunna ladda planen, hur planen ska skötas och om det krävs andra typer av uppställningsplatser.

– Vi vill förstå och studera hur de här hybrid- och el-flygen kommer användas, hur de ska laddas på flygplatser, hur vi kan se till att det finns rätt infrastruktur för laddning på flygplatserna och hur vi kan säkerställa att det kommer genuin grön el till flygplatserna, säger Glenn Llewellyn, chef för elektrifierat flyg på Airbus till DN.

Lyckats flyga med små plan

Man har lyckats flyga kortare sträckor med små eldrivna plan. Dessa flyg har endast plats fyra personer och det krävs mycket forskning och utveckling innan man kan flyga med större passagerarplan. Främst på grund av att batterierna fortfarande väger för mycket. Förhoppningsvis kommer man kunna använda teknologin för större kommersiella plan år 2030.

SAS och Airbus samarbete startar i juni 2019 och pågår fram till slutet av 2020 i ett första skede.

ARTIKELN HANDLAR OM

SAS

Flygbolag

Airbus