800 miljoner satsas på järnvägen

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2011-04-08

Stockholm. Regeringen ökar järnvägsinvesteringarna med ytterligare 800 miljoner kronor under 2011. Det meddelade alliansens partiledare under ett besök på Trafikverket.

Tågtrafiken har ökat kraftigt, samtidigt som hårda vintrar har satt trafiken på prov, sade statsminister Fredrik Reinfeldt.

– Jag tror att det varit uppenbart att vi haft två mycket stränga vintrar och att vi har haft en kraftig ökning av persontrafiken i Sverige och vi har ett sedan många år eftersatt underhålls och driftsbehov, säger Reinfeldt till TT efter regeringens pressträff.

Trafikverket har tidigare sagt att det behöver 2-3 miljarder kronor extra per år för att få ordning på järnvägen.

– Vi ska förstärka kring växlar och bygga förbigångsspår, där tågen kan köra förbi där man har enkelspår. Vi tittar också på vad vi kan göra med trafikinformationen och om vi kan köpa mer underhåll, alltså flera timmar, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm till TT.

Han är nöjd med regeringens satsning, trots att det är en bra bit kvar till de 2-3 miljarder som Trafikverket tidigare sagt att de behöver extra varje år.

– Det är en god början och vi hinner inte göra av med mer i år. Det är en ganska omfattande planering för att genomföra åtgärder på järnvägen, säger Malm.

TT: Kommer de här pengarna att märkas inför nästa vinter?

– Ja, det hoppas vi att de ska göra, men det är ett långsiktigt arbete. Det kommer ta ett antal år innan vi ser alla effekter, säger Malm.

De 800 miljonerna motsvarar enligt regeringen en ökning av investeringarna med 15 procent.

Fackförbundet Seko välkomnar tillskottet till järnvägsinvesteringarna, men anser samtidigt att det krävs ytterligare investeringar. Problematiken med "en avreglerad järnvägsmarknad utan kontroll" kvarstår, anser förbundsordförande Janne Rudén.

Socialdemokraternas ledare Håkan Juholt anser att regeringen satser alldeles för litet pengar på underhållet av järnvägen.

– 800 miljoner kronor täcker inte ens upp förra årets överkostnader. Beskedet från regeringen i dag är att tågkaoset kommer att fortsätta, sade han vid en presskonferens i riksdagen.

Enligt Juholt ligger behovet de närmaste fem åren ungefär på den nivå som Trafikverket angett, det vill säga 25 miljarder kronor. Exakt var S kommer att landa ville han inte säga.

Däremot framhöll han att det inte räcker med pengar, om de går in i ett felaktigt system. Därför vill S återreglera delar av järnvägen, framför allt underhållet och ändra på SJ:s uppdrag, där avkastningen i dag är central.

– Det är faktiskt viktigare att tågen går i tid än med vinst, sade Juholt.

– SJ är en samhällsnyttig verksamhet. Och då kan man inte hålla på och experimentera som regeringen gör. Vi behöver en sammanhållen järnvägspolitik.

Det nuvarande uppdraget till SJ är att man ska bedriva tågtrafik och att avkastningen ska vara tio procent. Det räcker inte, anser Socialdemokraterna, som vill ha ett bredare samhällsuppdrag.

SJ ska i första hand inte vara till för att generera vinst till staten utan ska ses som en grundläggande samhällsservice. Detta vill S ha in i bolagsordningen, så att det blir tvingande.

TT

Följ ämnen i artikeln