Ilskan: ”Stod och grät i Evertsberg”

Vasaloppet svarar på kritiken: ”Korrekta bedömningar”

Uppdaterad 2024-03-03 | Publicerad 2024-02-27

Öppet spår-tävlingen blev en besvikelse för flera deltagare.

Vasaloppets arrangemangschef Magnus Locken förstår kritiken.

– Vi får helt enkelt ta med oss det, säger han.

Läs också: Kaos vid starten av Vasaloppet 2024

I helgen kickade Vasaloppets vintervecka 2024 i gång och söndagens ”öppet spår” är populärt, precis som det ”riktiga” Vasaloppet en vecka senare.

Tävlingen blev däremot ingen rolig upplevelse för Hanna Stark och hennes sambo. De satsar på att genomföra

en svensk klassikerVasaloppet (eller öppet spår), Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet inom loppet av tolv månader. och skulle starta klockan åtta på söndagsmorgonen.

– Vi drog hemifrån i väldigt bra tid så att vi skulle hinna. Vi hade kanske fyra kilometer kvar när det blev totalstopp i trafiken, berättar Hanna Stark.

Stort trafikkaos, orsakat av en snömoddig parkering och en havererad buss, gjorde att flera deltagare inte hann till sina starttider. De ska dock ha blivit lovade att få starta ändå, och få sina

reptiderDet finns så kallade "reptider" vid vissa kontroller i Vasaloppet – ett klockslag för sista passering. Den som kommer sent till en kontroll måste bryta loppet och får åka buss till slutdestinationen Mora. justerade.

– De säger flera gånger i högtalarna: ”Stressa inte, ni kommer få starta” och ”det är lugnt, vi kommer justera reptiderna”, säger Stark som kom till start i Sälen ungefär en timme sent.

Vasaloppet informerade om läget i sociala medier inför starten av öppet spår-tävlingen som är nio mil lång, precis som den största tävlingen en vecka senare.

”Aldrig varit så besviken”

Efter 4,7 mils skidåkning skedde det som har fått Stark att känna sig lurad.

När hon och hennes sambo kom fram till Evertsberg drogs repet och de fick inte fortsätta.

– Vi fattade först inte att ”nu är det över”. De hade inte justerat vår tid. Vi kom in med flera som hade startat tidigare än vi, men det kändes som att de drog alla över en kam där, säger hon och fortsätter:

– Det var flera som stod och grät i Evertsberg, inklusive jag själv. Man såg ju att de kunde åka skidor. Jag tror att de som drog repet i Evertsberg inte hade koll på att vi hade startat en timme senare, där hade nog kommunikationen brustit rejält.

Hanna Stark, 32, kom inte längre än till Evertsberg.

Hur kände du när du blev stoppad?

– Jag har nog aldrig varit så besviken. Det är så mycket tid, träning och logistik kring loppet och man får inte ens en chans att fullfölja det. Hade vi fått starta vid åtta hade det inte varit några problem, då hade vi kommit i mål.

Vill ha pengarna tillbaka

Stark och hennes sambo hade inte startat om de hade vetat att reptiderna inte skulle justeras.

– Man känner sig lite maktlös, vi hade inte kunnat göra något annorlunda. Jag hade haft full förståelse för om vi hade varit långsamma in till Evertsberg, men de lovar en sak och ger falska förhoppningar, säger hon.

Stark hoppas att alla som drabbats av samma sak ska få sina pengar tillbaka.

– Det hoppas jag innerligt. Jag vill i alla fall ha en förklaring. Man lägger ut mycket pengar på startavgift, transport och boende. Jag hoppas på att få en förklaring och kompensation.

Vasaloppet svarar

Efter att första versionen av denna artikel publicerades har flera personer som åkte öppet spår hört av sig till Sportbladet och berättat om liknande upplevelser.

Även de uppger att de fick starta för sent på grund av arrangörsproblemen och tvingades kliva av när reptidernas justering inte motsvarade förseningen.

Vasaloppets arrangemangschef Magnus Locken har nåtts av kritiken och beklagar att vissa deltagare inte fick en bra upplevelse. Han säger att arrangören tar åt sig av kritiken.

– Det finns faktorer vid starten som gjorde att vi höll den och de fick längre tid på sig att starta än vanligt. Sedan har vi förlängt reptiderna, upp till 30 minuter, säger Locken.

Men inte lika mycket så att det motsvarar förseningen?

– Nej, det har vi inte. Men samtidigt ser vi i statistiken vi har att många av de som startade sent har kommit fram i tid till kontrollerna och därför har vi gjort bedömningen att 30 minuter räckte i det här fallet.

”Utvärdera det”

Att åkare stoppas om de åker för långsamt är en säkerhetsfråga. Locken är dock medveten om att åkare kan ha stoppats felaktigt.

– Vi ser att vi måste kika över det. Vi kan kika på en del och se att bedömningarna som är gjorda är helt korrekta. Sedan tänker jag att vi får titta på individerna som hör av sig. Vad säger datan? Vi ser ju vilka tider som de har varit och inte varit vid kontrollen. Vi får helt enkelt ha med oss det och utvärdera det efteråt, säger han.

En åkare vi pratat med fick höra att hon inte behövde skynda sig till start eftersom reptiderna skulle förlängas. Borde man ha kommunicerat det annorlunda?

– Det är klart att vi får titta över vår internkommunikation men jag upplever att kommunikationen som gick ut från våra speakrar och funktionärer var korrekt. Sedan får vi se över hur man upplever det och hur man har tolkat sakerna vi säger.

Kan det bli ekonomisk kompensation om någon har stoppats felaktigt?

– Vi kommer titta på vad det är som har hänt för individerna som har hört av sig och göra en bedömning på varje individ och se hur det ser ut.

Följ ämnen i artikeln