Experternas lag i nya Motor manager 2023

Publicerad 2023-03-02

Lördag 4 mars klockan 16.00 drar en ny säsong av VM i Formel 1 igång – och så även Sportbladets F1-manager.

Nu har du chansen att vara stallchef, ta ut sitt eget team, din depåpersonal och tävla mot andra F1-fans.

Sportbladet har bett ett par experter att ta ut sina lag, nedan ser du Johan Kristoffersson, världsmästare i rallycross, IndyCarförarna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist, samt långloppsspecialisten Edward Sandström och Sportbladets Anna Andersson resonerar kring sina lag.


Ta ut ditt eget team i Motor Manager 2023
här


Anna Anderssons managerlag.

Anna Andersson, F1-reporter Sportbladet:

Red Bull, Ferrari eller Mercedes? Jag säger Ferrari. I alla fall under inledningen av säsongen. Anledningen är ganska enkel, ska Ferrari ha en chans att vara med och slåss om någon VM-titel, för förare eller konstruktörer, så måste stallet vara med i kampen om segrar redan från början. Det är Charles Leclerc, Carlos Sainz och även den nya teamchefen Fred Vasseur väl medvetna om.

Därför väljer jag att satsa hårt på Ferrari. Jag kompletterar med Aston Martin som hade en bra avslutning av 2022 och har gått mer åt Red Bull i sitt nya koncept och det stallet brukar vara duktiga på att kopiera andra stall. Jag väljer Fernando Alonso före Lance Stroll, Alonso är en erfaren racer, han tar poäng bara bilen håller. Problemet 2022 var att hans Alpine inte gjorde det.

Jag avslutar med McLaren, de gjorde en bra avslutning av säsongen även om Daniel Ricciardo inte alls trivdes i bilen. Nu är han utbytt mot stjärnskottet Oscar Piastri som vunnit både Formel 3 och Formel 2 under sina debutsäsonger. Jag tror att han kan bli ett riktigt fynd.

Mercedes? Nej jag väntar. Jag vill se lite vad vinterns ändringar har gjort med bilen och de räknar med en ny uppdatering någon gång efter race fem. Då kanske jag tänker om.

Marcus Ericssons lag i F1-manager

Marcus Ericsson, 97 F1-lopp och vinnare av Indy 500:

Red Bull och Max Verstappen är mina favoriter till båda VM titlarna så därför måste jag ha dom båda med.
Jag tror att Alfa Romeo är starka i depån i å, det teamet såg helt okej ut redan förra året och dom känns prisvärda. Jag tror också att Aston Martin, med en motiverad Fernando Alonso, tar ett steg uppåt i år. Samtidigt kan det vara lite av en chansning, med både pappa och son Stroll kan det antingen bli succé eller fiasko. Resurser finns i alla fall där!
På förarsidan värdesätter jag rutin och har därför valt förare som vet hur man tar poäng regelbundet och som inte fattar dumma beslut, inte allt för ofta i alla fall.
Det största frågetecknet i min uppställning är helt klart Alonso och Aston Martin, men dom är prisvärda och det finns mycket potential i det teamet.

Johan Kristofferssons lag

Johan Kristoffersson, femfaldig världsmästare i rallycross, tävlar även i Extreme E:

Detta var svårt. Jag fick börja om fyra gånger, men nu är det klart. Jag lägger ett stort ansvar på Verstappen i år. Att vinna VM en gång är otroligt starkt, men att göra det två år på raken visar en enorm styrka och jag tror han kommer bli väldigt stark 2023 också!

Jag tror att kombinationen av Verstappen och Lando Norris kan bli riktigt bra! Jag tävlar mot McLaren i Extreme E och det är alltid ett starkt team med bra bil. Till dem väljer jag Alex Albon som gör jobbet och Nick de Vries imponerade på mig med sitt inhopp för Williams på Monza ifjol. Det kommer bli en spännande säsong!

Felix Rosenqvists lag

Felix Rosenqvist, tävlar för McLaren i IndyCar:

Det känns som Mercedes har störst chans att bli starka som team, jag baserar det på motivation, förarlineup och tester. Aston Martin verkar också väldigt starka och med tanke på priset så var det värt att satsa på dem, både med förare och team. Det känns som det är en bra poäng/krona investering.

Därefter hade jag inte så mycket pengar kvar, så det fick bli Valtteri Bottas. Det ofta känns som Alfa Romeo alltid är bra första racen, Bottas brukar vara stabil och kan förmodligen ta poäng!

Edward Sandströms lag i F1-manager

Edward Sandström, racerförare som bland annat varit framgångsrik i 24-timmarsracing:

Jag tror fortfarande att Adrian Newey är den bästa designern i F1, därav valet av Red Bull Racing. Stämmer det förstnämnda kändes det otänkbart att välja bort F1:s snabbaste förare Max Verstappen - smakar det så kostar det. Aston Martin Racing är en ren chansning, men den nye tekniska direktören, Dan Fallows, har tidigare arbetat under Newey och kanske kan han leda det stjärnspäckade teamet i rätt riktning? Lyckas de är jag säker på att Alonso kommer få ut allt av bilen och få sin efterlängtade revansch.

Oscar Piastri har vunnit allt på sin väg till F1, nu är det upp till bevis. Dags för ett budgetval, men tycker att Guanyu Zhou gjorde en hyfsat stark debutsäsong 2022. Kan det klassiska Williams-teamet äntligen få till det, även om det var en besvikelse att Fx Demaison lämnade redan efter en säsong? 


Ta ut ditt eget team i Motor Manager 2023
här