Norska byxorna har 408 688 följare på Facebook

Niklas Edin: De kan se ut som clowner

Uppdaterad 2018-02-19 | Publicerad 2018-02-17

Se allt från OS i Pyeongchang på Kanal 5 och Kanal 9 eller streama på Eurosport.se

Norge fortsätter att sätta färg på curlingtävlingarna i OS.

GANGNEUNG. Deras OS-byxor har en egen Facebook-sida med över 400 000 följare.

Spelarna som bär dem har 8 472.

Norge har inte världens bästa curlinglag – men det sätter färg på en hel sport.

Norge inledde årets OS-curling med två förluster men när det gäller valet av byxor överträffar medlemmarna i lag Ulsrud sig själva i varje match.

Tidigare i veckan, inför mötet med Japan, gjorde spelarna entré i brallor med röda och rosa hjärtan.

14 par i OS-garderoben

Åskådarna i Gangneung curlingcenter och tv-tittare över hela världens höjde på ögonbrynen men för norrmännen var det en vanlig dag på jobbet.

– Det är ju Alla hjärtans dag, konstaterade skippern Thomas Ulsrud, som har ytterligare 13 par färgsprakande byxor i OS-garderoben.

Ulsrud glider fram på catwalken.

De norska curlingherrarna har stuckit ut sedan 2010. Ulsrud, Christoffer Svae, Torger Nergård och Håvard Vad Petersson skulle göra OS-debut i Vancouver när Svae kom med det galna och geniala förslaget att de borde sätta färg på den konservativa curlingsporten.

Sagt och gjort.

Norrmännen köpte golfbyxor med rutor i rött, vitt och blått och drog genast uppmärksamheten till sig.

Något annat var heller inte att vänta i en sport där nästan alla bär svart nertill.

– Den första träningen i de där byxorna slutade med att jag stod i mixade zonen och pratade med journalister i över två timmar. När jag gick därifrån insåg jag att vi hade något på gång. Får vi deras uppmärksamhet måste vi ju också prestera, berättar Thomas Ulsrud.

”Påminner om Stålmannen”

Lag Ulsrud lämnade Kanada som silvermedaljörer men få, om någon, pratade om deras bragdartade insats på isarna i Vancouver Olympic Centre.

– Curling är ingen stor sport i Norge. Om jag går på stan i vanliga jeans är det ingen som känner igen mig. Skulle jag däremot ta på mig ett par av dem vi spelar i skulle alla peka, ”Åh, det måste vara en av curlingkillarna”, berättar Ulsrud och ger ett exempel på hur det förhåller sig.

– När det inte är säsong händer det att vi går ut och tar några drinkar och om vi då tar på oss curlingbyxor med med matchande kavaj får vi uppmärksamhet. Det påminner lite om Stålmannen, så om ni ser mig byta om i en telefonkiosk vet ni vad som är på gång.

”Vågar sticka ut”

Sedan 2010 har norrmännen visat upp ett oräkneligt antal byxtyger och det finns ingen brist på nya mönster, för i Gangneung byter de brallor inför varje match och träning.

Det enda som återkommer är, förstås, färgkombinationen rött, vitt och blått.

Motståndarna uppskattar deras stil.

– Ibland har de olika byxor inom laget och då kan det se riktigt löjligt ut. Ja, de kan se ut som clowner men det är det som är så skönt. Det är superkul att de vågar sticka ut. Synd att inte vi kom på det, kan man tycka, för nu är ju grejen tagen, säger Niklas Edin.

Isen blir catwalk

Christoffer Svae fungerar som länk mellan curlinglaget och det amerikanska sportklädesföretag som står bakom leveranserna och njuter varje gång norrmännen förvandlar isen till ett slags catwalk.

Genom åren har norrmännen, eller rättare sagt deras byxor, blivit kända långt utanför curlingkretsar. I december åkte de på en pr-turné och landade i New York, där de bland annat gästade Andy Cohens talkshow ”What happens live”.

Faktum är att deras kollektion med OS-byxor i dag har en egen Facebook-sida med över 400 000 följare. Intresset är inte lika stort för lag Ulsrud, som har 8 472 följare.

– Svae är en av mina bästa kompisar, en riktigt skön typ. Det är kul att han har fått till det här, för det har blivit en supergrej. Han har jobbat som festfixare och är otrolig på att hitta på och arrangera grejer. Han kommer med många spontana idéer och lyckas varje gång, säger Niklas Edin, som personligen trivs bäst i svart.

– Det är inte många av de där paren som jag tycker är snygga men jag tycker det är otroligt häftigt att någon vågar sticka ut och ger curlingen publicitet. Hatten av för Norge!

Humöret avgör

Det är även Svae, eller Bumbi som han kallas efter den animerade tv-serien, som bestämmer vilka kläder Norge ska tävla i.

– Man förväntar sig bara en stor kasse med byxor. Sedan väljer han utifrån vilket humör han är på före matcherna, säger Thomas Ulsrud.

Svenska vikingar

Medlemmarna i det svenska laget, som bär svarta byxor och en tröja i svenska flaggans färger, är inte lika färgstarka och har valt att marknadsföra sig som vikingar.

Hittills har det inte resulterat i någon större uppmärksamhet.

– Nej, det är inte samma hajp men gör vi bra ifrån oss här kanske sporten kan få lite exponering.

Dina lagkamrater ligger lite efter dig när det gäller skäggodlandet...

– Ja. Oskar (Eriksson) har också ganska bra skäggväxt men trimmade det precis före OS. Han vill väl se respektabel ut. Jag har kommit över den åldern och bryr mig inte om vad andra tycker, men när det vankas sommar får det nog ryka, säger Niklas Edin.

Fram till 2010 tävlade även Norge i svarta byxor.