Tillbaka på pallen: ”Vi vill ha mer”
Publicerad 2015-04-20
Räikkönen tvåa i Bahrain – besviken ändå
Kimi Räikkönen har inte stått på prispallen sedan 2013.
Nu är han tillbaka – och han vill ännu högre upp.
– Vi kommer snart att vinna lopp, säger han.
Senast finländaren stod på prispallen var i oktober 2013. Då var han tvåa för Lotus. Sedan dess har han bytt tillbaka till Ferrari och i Bahrains GP var han tvåa bakom Lewis Hamilton, Mercedes.
Men han är inte nöjd:
– Visst är vi glada över andraplatsen, men det är ändå en besvikelse. Det är inte där vi vill vara, vi vill ha mer, säger han.
– Det är nog inte många som hade trott att vi skulle vara här, med tanke på hur fjolåret såg ut. Hela paketet har utvecklats sedan 2014 och motorn har tagit ett stort steg framåt, men det är inte bara den. Bilen är också bättre, det är mer downforce och den är enklare att köra.
Hittat bra form
Ferrari har haft en förare på prispallen i varje lopp under 2015, Sebastian Vettel vann dessutom Malaysias GP och det var stallets första seger på två år. Förändringen är märkbar och även om stallet inte har kunnat utmana Mercedes under kvalen så är bilen betydigt bättre när det kommer till racen.
– Ferrari verkar ha hittat någon grej som gör bilen enklare att köra och det är där skillnaden finns jämfört med de senaste åren, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som själv har kört F1 för Ferrari.
Mekaniska problem
– Förarna kan attackera hårdare i ingången på kurvorna, de behöver inte kämpa för att få bilen dit de vill ha den. När man som förare inte trivs med bilen händer det andra grejer när man vrider på ratten och man måste hela tiden parera in genom svängen. Då hamnar bilen en halv meter fel och missar bromspunkten. Det kan låta så enkelt men det är en vetenskap. I Bahrain hade Räikkönen bilen under sig medan hans kollega Sebastian Vettel, som kört felfritt i de tre första loppen, fick kämpa och gjorde små missar hela tiden. Det är så små marginaler mellan att ligga lite under gränsen, på den eller ta i för mycket och köra över den, säger Johansson.
Marcus Ericsson hade en bra inledning på loppet, men ett mekaniskt problem i samband med ett hjulbyte gjorde att han bara var 14:e man i mål.