Racingpanelen: ”Bara den första av ett stort antal pallplatser”

Publicerad 2019-06-07

Anna Andersson och Viasats Janne Blomqvist med veckans motorsnackisar.

Det ryktas om förarbyten, pratas om Marcus Ericssons pallplats och om Ferraris möjligheter - egentligen.

Racingpanelen surrar på inför tävlingshelgerna i Texas och Montreal.

1) Fjärde loppet i Indycar på tre veckor. Vad tar du med dig från de tre tidigare och vilka förväntningar har du inför helgens race på ovalbanan i Texas?

Anna Andersson: Ett pressat schema, vilket är tufft för teamen med kul för fansen. Jag tror att det kommer att bli ett betydligt tajtare race än Indy 500, i Texas brukar avståndet mellan bilarna vara betydligt mindre och det kommer att vara viktigt för förarna att klara av att köra i trafik och hantera situationer där det är bilar som kör i olika hastigheter. Dessutom har banan en tendens att slita hårt på däcken och jag tror på ett lopp där strategi och däckmanagement blir avgörande. Det vore kul om vi, precis som förra veckan i Detroit, kunde ha våra svenska killar med i kampen om pallplatser men jag tror att vi ska vara nöjda om de tar sig in på en plats böand de tio främsta.

Janne Blomqvist: Tight schema för Indycar och slitigt för teamen vilket också kommenterades från berörda under helgen i Detroit. Tanken är att försöka rida på vågen efter uppmärksamheten inför och under Indy500 men det gör utmaningen för team och förare desto större. Dessutom stor omställning att ena helgen köra 360 km/t på Indy för att nästa köra en långsam och hoppig stadsbana i Detroit och denna helg höga farter igen på nästa oval i Texas. Rent sportsligt får man ju säga att maj månad blev en sportslig succé för fransmannen Simon Pagenaud som nog har lite svårt att ladda om inför denna helg. När det gäller svenskarna har jag rätt stora förhoppningar, båda körde mycket bra på Indianapolis och jag bedömer deras chanser som goda till åtminstone en topp 10 placering även om det kan bli tufft.

2) Marcus Ericsson tog en pallplats i det andra loppet i Detroit. Vilken betydelse har det för honom?

Anna Andersson: För Marcus personligen var andraplatsen i Detroit enormt viktig, det var ett kvitto på att han kan leverera, på att allt det hårda jobb han och teamet lagt ner ger resultat och också ett bevis på att han klarar av att hantera pressade situationer. Han hanterade flera omstarter på ett lysande sätt och jag tror att detta kan stärka honom som person och ge honom ett större lugn. Detta var förhoppningsvis bara den första av ett stort antal pallplatser framöver, men som alltid inom idrotten så gäller det att hålla fokus och fortsätta att arbeta lika hårt. Den som slutar bli bättre, slutar att vara bra.

Janne Bomqvist: Jag tror resultatet i Detroit betyder oerhört mycket för Marcus Ericsson, självklart behöver man bevis på sin kapacitet emellanåt och efter sina år i Formel 1 där han bara kunde drömma om att hamna på pallen i bristfälligt material så kommer till slut tvivlen och jakten på att lyckas igen kan bli lite desperat. Nu har Marcus ”got the monkey off his back” och vet att han är på nivå med de allra bästa och kan därmed ha en lite annan, mer avslappnad attityd till kommande race. Samtidigt går det inte att slappna av, fortfarande krävs mycket jobb för att bygga vidare på detta moment och vi får redan i helgen se vad förra helgens resultat betyder på kort sikt.

3) F1 i Kanada och det börjar ryktas om förarbyten, om att Nico Hülkenberg ska ersätta Pierre Gasly hos Red Bull och att Fernando Alonso kan vara på väg till Ferrari för att ta över Sebastian Vettels jobb. Mycket surr, men vad är sant?

Anna Andersson: Ingenting. F1 är en ankdamm och det snackas om allt möjligt. Det påminner mig ibland om den välkända viskleken jag lekte som barn, det som viskades i det första örat var något helt annat än det som den sista personen i ledet berättade. Ett år som 2019 när Mercedes dessutom dominerar så blir snacket och teorierna ännu vildare eftersom det är allt för tråkigt att prata om det som faktiskt händer på banan. Nu är vi dessutom på väg in i sommaren och då surras det alltid om team, förarbyten och annat. Så lyssna, le och ta det med en nypa salt.

Janne Blomqvist: Inget av det ovannämnda skulle jag vilja påstå. Att Red Bull skulle vara intresserade av Nico Hülkenberg håller jag för osannolikt då Red Bull mycket sällan (typ aldrig) tittar utanför den egna ”familjen” efter förare. Visst kan det vara så att Helmut Marko pratat med Hülkenbergs management men knappast på Red Bulls initiativ. Nico har dessutom inte haft en speciellt bra inledning på säsongen vilket inte direkt höjer hans aktier. När det gäller Alonso så har han nog bränt sina broar med Ferrari sedan senast han var där och jag tror ärligt talat inte heller han är intresserad. Som sagt, mycket surr just nu men enligt min uppfattning ingen substans i dessa rykten.