NFL-klubben kritiseras för nya samarbetet

Publicerad 2022-07-06

Dallas Cowboys kritiseras för sitt senaste sponsoravtal.

Anledningen?

Sponsorn är en kaffekedja som förknippas med automatvapen.

NFL-klubben Dallas Cowboys har inlett ett kontroversiellt samarbete med Black Rifle Coffee Company. Cowboys annonserade det nya sponsoravtalet via Twitter under tisdagen – och inlägget väckte starka reaktioner.

Kaffekedjan är precis som den låter, ett företag som förknippas med vapen. Bland annat säljer de kaffedrycker med namnen ”AK-47 Espresso”, ”Silencer Smooth” och ”Murdered Out”.

PLUS: Charles, 75: ”DET är bättre än gymmet”


Cowboys annonserade sitt nya sponsoravtal en dag efter att sex personer blivit skjutna till döds i Chicago i samband med nationaldagsfirandet i USA.

I samband med att skolskjutningen i Uvalde inträffade för lite mer än en månad sedan donerade Cowboys 400 000 dollar (omkring 4,2 miljoner kronor) till offrens familjer, enligt AP.

En av kaffersorterna som finns i det kontroversiella företagets utbud är ”AK-47 Espresso”.

Kritiseras av supportrarna

På sociala medier har klubben fått mycket kritik och flera supportrar har uttryckt sitt missnöje.

”Herregud, tänkte ni verkligen igenom det här?”, skriver en användare om samarbetet.

”Dallas Cowboys har precis tappat en av sina största supportrar”, skriver en annan.

NFL-klubben har i skrivande stund inte kommenterat kritiken.

Black Rifle Coffee bildades av den amerikanske stridsveteranen Evan Hafer och företaget förknippas ofta med vapen och konservatism.

”BRCC är stolta över att samarbeta med Dallas Cowboys, som är starkt engagerade i vårt uppdrag i att stötta veteraner och Amerikas män och kvinnor i uniformer”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Cowboys ägare, Jerry Jones, har tidigare varit kritisk till att spelare sätter sig ner på ett knä som en gest mot rasism och polisbrutalitet.