Racingpanelen: ”Nu ökar förväntningarna på svenskarna”

Publicerad 2019-10-11

Trots att IndyCar har avslutat säsongen berör veckans första fråga mästerskapet och dessutom undrar vi om Ferraris förare kan hålla sams?

Racingpanelen med experterna Anna Andersson och Janne Blomqvist ger sina svar på veckans hetaste frågor.

1) Vi börjar i IndyCar, Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i samma team, vilka tankar väcker det hos dig?

Anna Andersson: Det känns otroligt kul att se två svenskar i ett toppteam i IndyCar och för Marcus Ericsson är det första gången sedan han körde i GP2 som han nu kör för ett stall som legat i toppen av mästerskapet i många år. Det ger naturligtvis honom goda möjligheter att lyckas med det han drömmer om, men det betyder också att pressen ökar. Det blir spännande att se om han kan leva upp till det. Även för Felix del så ökar också förväntningarna inför nästa år. Jag ser verkligen fram emot IndyCar 2020 och jag är övertygad om att många svenska fans som gillar att jämföra de två också gör det.

Janne Blomqvist: Bra tankar skulle jag säga, först och främst väldigt bra att Marcus Ericsson får en andra säsong i Indycar och nu dessutom i ett av de absoluta toppteamen. Att svenskarna även hamnar i samma team gör det bara än mer raffinerat, många svenskar gillar ju att jämföra de båda och en bättre chans att göra det med likvärdiga förutsättningar får vi knappast. Hoppas nu att både Ericsson och Rosenqvist får en extra knuff” av detta och kan göra Team Sweden till en riktig stormakt på andra sidan Atlanten

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

2) F1-kalendern för 2020 är klar, ett extra lopp, färre testdagar. Vad tycker du om det?

Anna Andersson: Det är betydligt roligare att se race än tester så varför inte? För de team som har koll på organisationen spelar det ingen roll alls, men många är är det team som inte har hunnit bygga klart sina bilar till testerna och för dem spelar det naturligtvis en större roll.

Janne Blomqvist: Inte så mycket att säga om, F1 har hela tiden pratat om att utvidga kalendern och någonstans måste ett extra lopp få konsekvenser. Två färre testdagar gör nog ingen större skillnad för teamen om man har ordning på sin organisation. Problem kan det däremot bli om man, som Williams i år, inte har bilen klar till första testen då kan de färre antal dagarna bli ett desto större bekymmer.

3) Vettel vs Leclerc. Vilka förväntningar har du på den duellen i Japan?

Anna Andersson: Sebastian Vettel erkänner inför Japan GP att han gjorde fel som bröt mot teamets order i Ryssland, men frågan är om han skulle göra någonting annat om han hamnade i samma situation igen? Det är tveksamt. Han känner självklart pressen över att ha gått från att vara etta i teamet till att vara omkörd av Charles Leclerc och det har han svårt att hantera när läget är skarpt. Den interna kampen mellan dem kommer att pågå så länge de kör i samma team och det är upp till teamledningen att styra upp situationen.

Janne Blomqvist: Jag tror den interna kampen kommer fortsätta utan avbrott oavsett vad som sägs utåt. Det pågår just nu en riktig maktkamp mellan förarna om ha teamets extra support och främst Sebastian Vettel gör allt han kan för att bibehålla sin ”status”. Nu får vi se hur starka Ferrari som team kan vara i Japan, kan de slåss med Mercedes om segern måste teamledningen verkligen vara på sin vakt för att inte detta ska eskalera mer.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.