Taktiskt rävspel väntar – här är svenska lagets okända plan

Publicerad 2019-02-21

SEEFELD. Det talas om uppförsbacken, men det är utför mycket kommer att avgöras i herrarnas sprint.

Det kommer att bli ett taktisk rävspel på stumma ben och svenska herrlaget har en egen plan.

– Spara benen till utförskörningen och åka med mycket överkropp uppför, säger Oskar Svensson.

Herrarnas och damernas sprintbana i VM har olika karaktär. För herrarna väntar en lång uppförsbacke efter utgången av stadion.

Den ter sig utmanande och tuff, men det är vad som sker efter den som blir mer avgörande.

Backen ner innebär höga hastigheter på stumma ben.

– Körningen utför är ganska svår att hålla en bra linje i när man är stum. Att hantera backen ner, som en S-kurva, på ett bra sätt och sätta linjen blir viktigt. Att klara växel fem effektivt blir också en nyckel, säger herrlandslagets tränare Mattias Nilsson.

Det svenska herrlaget har en egen plan.

– De som kan spara kraft i backen och åka mycket med överkropp tror jag  kommer att ha en nyckel. Det gäller att försöka spara benen så mycket till utförsåkningen och femmans växel. När man först såg banan och utförskörningen trodde man att det skulle bli ett lätt parti, men det är ganska tufft. Men det är något som vi har tränat på och haft fokus på under intervallpassen, säger OS-femman Oskar Svensson.

Oskar Svensson

En fråga är också vad som sker precis vid ingången av utförsbacken.

När världscupen avgjordes här förra året var det ett ögonblick av "avstannande femmilskörning" på toppen där täten funderade på vem som skulle ta initiativet utför. Det gjorde Calle Halfvarsson då och blev trea till slut.

Norska storfavoriten Johannes Hösflot Kläbo sa till Sportbladet igår att det är en fråga som de hade diskuterat inom det norska laget.

– Frågan är vem som vill satsa uppifrån toppen och om det är en fördel att göra det. Vi har testat lite, det är svårt att säga. Men det kan bli att man bli sen ut från den toppen för att spara kraft innan det är dags för att köra benskejt in, menar han.

Johannes Hösflot Kläbo

Det sannolika är olika taktiska upplägg beroende på om det är kvarts-, semi- eller final.

– Det är en taktiskt intressant bana, det är inte givet att man vill vara först i utförskörningen, inte om man vill vara först i mål. Jag tror att det kommer att vara olika skeenden i de olika heaten, säger Oskar Svensson.

Efter den hårda utförskörningen väntar ytterligare en backe innan åkarna vänder in med fart mot det korta upploppet.

– Där blir det mycket positionerande i hög fart på femmans växel som blir viktig om man ska göra något in mot upploppet. Det går att passera på upploppet, om man lite fart, säger Mattias Nilsson.

Landslagstränaren Mattias Nilsson om sprintbanorna:

Herrarnas bana: ”Den startar lite flackt ut ur stadion, sen kommer en slakmota innan det blir en rejält tuff stigning.  Mitt på är det väldigt brant. Vändningen högst upp är ganska tvär, men det blir en liten platå innan utförskörningen börjar. Körningen utför är ganska svår att hålla en bra linje i när man är stum. Inne på stadion blir det ett parti med växel fem avsnitt (benskejt) innan sista backen. Där blir det mycket positionerande i hög fart på femmans växel som blir viktig om man ska göra något in mot upploppet. Det går att passera på upploppet, om man lite fart.”

Utmaningar:

Damernas bana: ”Damerna vänder tidigt i den tuffa backen och stigningen är mycket lättare därmed. Det är en kortare bana. Damåkarna kommer inte att ha med sig samma höga fart som killarna ned från toppen. Men det handlar också här att positionera sig väl inför den sista mindre uppförsbacken.”

Utmaningar: Att hantera övergången från växel fem, över till fyran och ha en bra position in i sista uppförsbacken. Benskejten här blir viktig.

Skidsnack - Infogram

 
LÄS MER: Vinterstudion 2018/2019 - stor guide med alla tider

LÄS MER: Världscupen i längdskidor – stor guide. lopp för lopp

LÄS MER: Skid-VM i Seefeld 2019 – allt om mästerskapet

LÄS MER: Allt om skidor – allt du behöver veta om säsongen 2018/2019

 

Följ ämnen i artikeln