Vill bygga om vägar för att rädda Rally Sweden

Rally Sweden har inget avtal för 2020

avAnna Andersson

Foto: M-SPort
Pontus Tidemand laddar inför Svenska Rallyt, nu vill tävlingen bygga nya vägar för att rädda Rally Sweden 2020.

Om en vecka startar Rally Sweden 2019.

Därefter vill arrangörerna förändra vägnätet för att säkra VM-deltävlingens framtid.

– För ett nytt avtal krävs inte bara pengar, vi måste bygga nya vägar för att lyfta vårt arrangemang, säger VD:n Glenn Olsson.

Rally Sweden har avgjorts sedan 1950 och varit ett vinterrally sedan 1965.

Nästa år har tävlingen körts i de värmländska skogarna i 55 år och då krävs det en förnyelse för att säkra framtida arrangemang.

– Vi har inget nytt avtal för 2020 och framåt, men vi hoppas att vi har ett påskrivet innan årets deltävling är över, säger Glenn Olsson.

– Vi betalar ungefär nio miljoner till internationella bilsportförbundet och promotorn, de nya länderna som Chile och Turkiet betalar 30 till 40 miljoner. I Japan och Kenya går staten in och stöttar, så är det inte hos oss. För att vi ska kunna mötas på en rimlig ekonomisk nivå måste vi kunna erbjuda någonting annat och nu krävs det en förändring.

Inget avtal för Rally Sweden 2020

Inför Rally Sweden 2017 ändrades bansträckningen och man flyttade en stor del av arrangemanget till Torsby. Sedan dess har tävlingen haft samma koncept.

Det räcker dock inte till för framtiden.

– Det är inte bara promotorn som vill se en utveckling, det vill publiken också. Får vi till ett nytt avtal måste vi även planera in nya sträckdelningar. Det gäller att hitta vägar som passar för logistiken, säkerheten och publiken utan att arrangemanget blir sämre, säger Glenn Olsson.

– De populära sträckorna Hagfors och Vargåsen med Colins Crest finns kvar år efter år, men vi behöver göra förändringar för att bli bättre. Tyvärr finns det inga andra vägar som vi skulle kunna använda utan att det blir en försämring, det gör att vi måste tänka om.

Och därför vill Rally Sweden, i samarbete med markägarna, bygga helt nya vägar enbart för tävlingen.

– Ibland fattas det kanske 200 meter för att kunna ansluta en ny väg, för att en sträcka ska få en annan start eller ett annat avslut. Därför vill vi bygga om små vägsträckor här och där samt koppla ihop vägnätet på ett nytt sätt, säger Glenn Olsson.

– Det krävs för att vi ska kunna lyfta Rally Sweden. Det finns inga bättre vägar än de vi har nu och vi vill inte göra en förändring som gör oss sämre. Därför måste vi tänka nytt och bygga nytt.

Vill bygga nya vägar till Rally Sweden 2020

Inför Rally Sweden 2019 är tongångarna positiva. Den förre rallydominanten Sebastien Loeb har gjort comeback i WRC, hemmaföraren Pontus Tidemand kör också i den största klassen och kampen mellan Ott Tänak, Thierry Neuville och Sebastien Ogier är hård. Dessutom har det snöat ordentligt i Värmland och det har varit kallt, nästan lite för kallt.

– Vi hade gärna sett ett par plusgrader så att det töar och sedan fryser igen på vilket gör underlaget isigt, men vi är ute och vattnar på vissa sträckor för att hjälpa till, säger Glenn Olsson.

– Vi har det bästa startfältet på väldigt länge, fina förutsättningar och kan vi bara hitta ett vettigt ekonomiskt avtal för framtiden så ser det mycket ljust ut för Rally Sweden.

Motorlistan - Veckans snackisar 9 februari 2019

Pole position

Pontus Tidemand

En vecka kvar till Rally Sweden och vi har en svensk förare i tyngsta VM-klassen. Han kör dessutom för sin framtid och måste prestera hemma i Värmland för att få chansen att köra fler WRC-lopp i år. En ny fanclub har dessutom startat för att förbättra svenskens ekonomiska möjligheter att satsa vidare.

2) Rally Sweden

Vinterns motorfest är här. Det är dags för Rally Sweden 2019 med stjärnor som Sebastien Loeb, Sebastien Ogier, Ott Tänak, Thierry Neuville, Marcus Grönholm och Pontus Tidemand. Guiden hittar du här.

3) Haas

Ingen ny bil än, men väl en ny design. Inspirerad av den Lotus som bland annat Ronnie Peterson körde under 1970-talet. Nästa vecka inleds sedan med att Toro Rosso och Williams presenterar sina bilar och därefter följer de resterande sju teamen fram till testerna startar den 18 februari.

4) Marc Marquez

Hur illa skadad är världsmästaren i motoGP? Han körde bara 37 varv under torsdagens tester i Sepang innan axeln stoppade honom från vidare körning.

5) Fernando Alonso

Han ska bli rådgivare åt McLaren och detviskas om att han kan göra F1-comeback redan till testerna eftersom McLaren har två nya förare 2019, Lando Norris som är debutant och Carlos Sainz som ansluter från Renault.

6) Anton Gole

Det blir svenskt i MXGP, den tyngsta VM-klassen med 450 cc i år. 21-åringen inleder säsongen med en försäsongstävling i England den 17 februari och sedan väntar 20 VM-deltävlingar med JWC Yamaha.

7) Robin Larsson

26-åringen gr en satsning på Euro RX och Rally X Nordic tillsammans med JC Raceteknik.

Teamet har köpt två Supercar 2017 Audi S1 EKSRX Quattro av Mattias Ekströms team EKS. Även Mats Öhman ska tävla för teamet i RallyX Nordic.

8) Höljes

Den svenska VM-deltävlingen i rallycross utsågs till mästerskapets bästa arrangör 2018.

9) Racing Point

Det var en formalitet, men nu är det klart. Force India är historia och namnet Racing Point lever vidare. Även namnet Sauber lämnar F1 2019, Alfa Romeo har tagit över namnet på teamet som dock behåller basen i Schweiz.

10) Brendon Hartley

Vid sidan av sitt jobb i Ferraris simulator ska han köra WEC 2018-2019. Han återvänder till den serie där han vann två mästartitlar innan han kom till F1 och ska köra för SMP, samma team Michail Aljoshin och Vitalij Petrov.

Motorstopp

STCC

STCC AB går i konkurs, mästerskapet lever vidare 2019 tack vare Svenska Bilsportförbundet (SBF), TCR Scandinavian Series AB och arrangörerna. Men vad händer sedan? Det krävs att parterna hittar en lösning för svensk racing förtjänar ett starkt svenskt mästerskap.

ARTIKELN HANDLAR OM