Förarkarusellen - så snurrar dem

Förare och team det snackas om inför F1 2020

avAnna Andersson

F1 2019 har nått halvvägs.

Och nu inleds snacket inför Formel 1 2020 och den stora frågan är:
Vem kör var?

I helgen avgörs den sista F1-deltävlingen innan sommaruppehåller och Sportbladet har tittat närmare på hur förarkarusellen snurrar, vilka förare och team det snackas om inför F1 2020, vilka förare är redan bekräftade och vilka ryktas det om.

Förare och team inför F1 2020

Foto: Jens Meyer / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix

Mercedes: Lewis Hamilton

Kommentar: Får Valtteri Bottas stanna? Stallchefen Toto Wolff vill fundera över saken när han har semester efter Ungerns GP. Ett annat alternativ är Esteban Ocon som varit tredje förare för teamet i år, men tävlade för Force India/Racing Point förra säsongen. Den snabbe fransmannen är ett spännande alternativ. Även Fernando Alonso har hört av sig till teamet och meddelat sitt intresse.

Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc

Kommentar: Båda förarna har kontrakt, det har pratats om att Vettel funderar över att bryta kontraktet, men under sommaren har han varit tydlig med att han vill köra F1 2020 och att han vill göra det för Ferrari. Därmed är duon intakt.

Red Bull:

Kommentar: Max Verstappen har en klausul som gör att han kan lämna Red Bull. Men den går ut i morgon söndag. Därför är motorsportkonsulent Helmut Marko inte speciellt orolig. Pierre Gasly har fått chansen i år, men han har inte imponerat. Enligt Marko blir det inga förändringar i teamet innan årets säsong är över, men vad händer sedan? Plockas Alex Albon upp, får Daniil Kvyat chansen efter sin pallplats i Tyskland? Däremot blir det ingen Fernando Alonso. Honda är inte intresserade av att samarbeta med spanjoren igen.

Foto: Claude Paris / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix

Renault: Daniel Ricciardo

Kommentar: Daniel Ricciardo har kontrakt, men Nico Hülkenbergs avtal löper ut efter årets säsong. Själv säger han att det är troligt att kontraktet förlängs, men han fick hård kritik av stallchefen efter missen på Hockenheim förra veckan. Det ryktas också om att teamet är intresserat av Esteban Ocon. En snabb fransman vore intressant för den franska tillverkaren.

Haas: Kevin Magnussen

Kommentar: Dansken sägs ha kontrakt i ett år till, men det har inte hans kollega. Romain Grosjean har bara tagit åtta poäng under säsongen och gjort fler missar än vad han kan räkna på sina egna fingrar. Dessutom har de båda förarna en tendens att kollidera. Därför lär Haas leta efter andra förare, ett alternativ kan vara mexikanen Sergio Perez som nu kör för Racing Point men har starka finansiärer från Centralamerika. Det kan passa i ett amerikanskt team.

McLaren: Lando Norris, Carlos Sainz

Kommentar: McLaren valde att bekräfta båda förarna i mitten av juli, både Norris och Sainz har gjort ett bra jobb under den första halvan av säsongen.

Racing Point:

Kommentar: Lance Stroll har visserligen fått stryk av sin kollega i varje kval den här säsongen, men han kommer att köra för teamet nästa år också. Han kommer att köra för Racing Point så länge han vill och hans pappa äger det. Däremot är det osäkert om Sergio Perez stannar, själv säger han att han är nära ett kontrakt med teamet men att han vill ha kontinuitet och inget ettårsavtal. Det ryktas om att Mercedes gärna vill placera en av sina förare hos Racing Point som köper sina motorer av den tyska tillverkaren. Handlar det om Valtteri Bottas eller Esteban Ocon? Sedan är frågan vad som händer i den rättsliga kamp som pågår mellan Stroll och Dimitri Mazepin som också ville köpa teamet 2018.

Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet/TT / TT NYHETSBYRÅN

Alfa Romeo: Kimi Räikkönen

Kommentar: Finländaren har kontrakt i en säsong till och den andra platsen tillhör samarbetspartnern Ferrari. Får Antonio Giovanazzi chansen igen, finns det en öppning för en F1-comeback av Ferraris simulatorförare Pascal Wehrlein eller väljer man något annat alternativ från förarakademin? Det är inte troligt att Mick Schumacher får chansen, om han inte förbättrar sin prestation i Formel 2 och avancerar i tabellen saknar han de poäng som krävs för den obligatoriska licens som en F1-förare måste ha.

Toro Rosso:

Kommentar: Daniil Kvyat var en nödlösning, blir han kvar, får han chansen hos Red Bull eller åker han ut igen? Alexander Albon har gjort en bra debutsäsong, men det är spännande att se vad teamet planerar för Patricio O'Ward. Han har kört IndyCar och Formel 2 i år.

Williams: George Russell

Kommentar: Mercedes juniorförare Russel har kontrakt, men vem får platsen intill honom? Robert Kubica tog teamets första poäng i Tyskland, men han är ingen framtidsförare. Samtidigt behöver stallet pengar och möjligen är Formel 2:s ledare Nyck de Vries ett alternativ när han nu avslutat sitt samarbete med McLaren, Nicholas Laitfi som ligger tvåa i Formel 2 och har testat för Williams ett annat. Det ryktas också om Nikita Mazepin vars pappa är miljonär och väldigt intresserad av att köpa sin son en plats. Han har inlett en rättslig kamp för att få ta över Racing Point, men det har också ryktats om att han vill köpa in sig hos Williams.

ARTIKELN HANDLAR OM