Är Lewis Hamilton bäste F1-föraren?

Publicerad 2019-11-15

Lewis Hamilton har vunnit sex VM-titlar.

Men är han fältets bäste förare.

Racingpanelen med Anna Andersson och Janne Blomqvist ger svart på veckans tre hetaste frågor.

Sex VM-titlar till Lewis Hamilton Är han den bäste föraren i fältet eller är han den förare med bäst team bakom sig?

Anna Andersson: Det är naturligtvis en kombination av team och förare som skapar en mästare. Utan det bästa teamet kan du inte vinna, men det finns inte heller en garanti att du vinner bara för att du har bäst material. Mark Webber hade bäst material när han körde för Red Bull, han vann aldrig. Nico Rosberg vann en av de tre förartitlarna Mercedes tog mellan 2014 och 2016, Valtteri Bottas har haft samma material som Lewis, men inte vunnit. Som jag ser det är Hamilton bäst nu, under åren i McLaren skaffade han sig möjligheten att vara med i Mercedes satsning, där har han övertygad så pass att teamet väljer att satsa på honom och han hart också den mentala styrkan att prestera säsong efter säsong. En gång tappade han fokus. Det var 2016 när Rosberg inledde säsongen absolut bäst och skaffade sig ett övertag som Hamilton, rots en hektisk jakt förlorade. Mycket på grund av ett motorhaveri i Malaysia.

Janne Blomqvist: Det kommer alltid att krävas att du som förare har bästa teamet bakom dig för att vinna, väldigt få gånger genom historien har man lyckats vinna VM i en bil som inte är bland de de absolut bästa. Frågan är dock hur du som förare når den positionen och det är där hemligheten ligger. Jag påstår att Lewis Hamilton är den bäste föraren i fältet för att han tillsammans med teamet lyckats och det har han uppnått dels genom att vara tillräckligt bra innan han hamnade i Mercedes och sedan genom att visa teamet att det är honom de ska satsa på. Pressen är enorm på en förare att leverera och bara genomsnitt stå pall för detta lyckas du, som i Hamiltons fall, vinna fem VM-titlar de sex senaste åren.

Varför var Ferrari så mycket sämre i USA än vad de varit tidigare under hösten?
Anna Andersson: Den frågan hade till och med Matti Binotto svårt att svara på i USA, men det kan ligga i tillförlitligheten. Vettels bil var inte körbar i racet och Leclerc drabbades av motorhaveri på träningen och fick köra med en gammal motor. Möjligen kan det också ligga i att Red Bull efterfrågade ett tekniskt direktiv från FIA kring bränsleflödet och förbränningen av motorn. När det kom så tappade Ferrari plötsligt fart....Det blir intressant att se om USA var en plump i protokollet eller om det ligger något i det.

Janne Blomqvist: Bra fråga, en del av anledningen är sannolikt att man haft problem med tillförlitligheten och därför inte kunde använda motorns fulla kapacitet senast i USA. En annan anledning kan vara de tekniska direktiv dom FIA skickat ut senaste tiden om hur motorn får användas när det gäller både mätning av bränsleflöde och förbränning av olja i motorn. Blir spännande och se om Ferraris tapp när det gäller toppfart håller i sig denna helg här i Brasilien eller inte, skulle detta vara fallet är det nog så att vi får dra slutsatsen att de hämmas ganska ordentligt av att FIA tydliggjort vad som gäller regelmässigt när det gäller motorn

Alex Albon är bekräftad för Red Bull. Rätt eller fel?

Anna Andersson: Rätt, inget snack om saken. Han har gjort en stabil insats under hösten och Red Bull behöver inte en ny stjärna. De behöver en förare som kan bilda ett lag med Verstappen, säkra poäng och som kan skapa möjligheter för Red Bulls stjärna. Det har de fått i Alex Albon.

Janne Blomqvist: Tycker det är rätt, Alex Albon har visat att han är mogen uppgiften sedan han anslöt till teamet efter sommaruppehållet. Det är ingen lätt uppgift att ställas mot Max Verstappen och fartmässigt saknas det en nog del för Albon samtidigt som han matchat Verstappen väl när det gäller inkörda poäng. Red Bull behöver inte en förare som är snabbare än Max Verstappen men väl en stabil poängplockare och det har man nu i Alex Albon

Följ ämnen i artikeln