Nya säsongens hårdare krav: ”Jag får hålla mig i skinnet”

Uppdaterad 2021-11-22 | Publicerad 2021-11-21

GÄLLIVARE. Åkare från flera nationer har drivit på frågan.

Men den nya regeltolkningen kommer att skapa tumult under OS-säsongen.

– Jag får hålla mig i skinnet, säger Maja Dahlqvist.

Nästa helg inleds världscupen i längdskidor i finska Ruka. På plats inför premiären är en ny regeltolkning.

Beslutet att placera Maja Dahlqvist sist i fredagens semifinal i sprinten i Gällivare var ett resultat av den nya tolkningen.

Landslagsåkarna har inför säsongen haft möte med det Internationella skidförbundet, FIS, om den nya tolkningen. Och det är en förändring som skett efter påtryckningar från åkarna.

– Åkarepresentanterna har varit med och diskuterat detta och önskat en större tydlighet för det var en stor debatt kring bland annat Bolsjunov-caset i VM och Joni Mäki i stafetten i Finland. Man vill ha tydligare besked om vad som gäller och jag hoppas att det kan bli tydligare. Men det kommer att vara en startsträcka för alla, säger landslagschefen Anders Byström.

Maja Dahlqvist krokade ihop med Moa Lundgren under skidpremiären i Gällivare.

”Kom och sa förlåt”

Maja Dahlqvist är tydlig.

– Jag har inte varit med i den diskussionen... Men Evelina (Settlin, Sveriges representant på damsidan) kom igår och sa förlåt, jag har varit med och pushat för de där, säger Maja Dahlqvist.

De senaste åren har de svenska åkarna ödelagt för varandra. Det finns anledning för dem att vara extra vaksamma i vinterns OS med den nya tolkningen.

– Det kommer att vara situationer som kommer vara mer eller mindre rätt att diska. Det kommer nog att finnas en större risk om det är tveksamt. Det kanske blir ännu mer att man får vara lite mer kylig, att man får tänka ett steg längre. Mindre chansningar liksom, säger Maja inför kommande sprintpremiär i Ruka.

Thomas Granlund, teknisk delegat och jurymedlem, var den som låg bakom beslutet i Gällivare i fredags.

– Regeln har funnits förut men är tydligare gjord nu. När du kör om måste du göra det utan att störa eller obstruera någon annan, säger han och fortsätter:

– Det finns en beslutsschema kring hur vi ska tänka i juryn. Var det regelbrott eller inte och fick det några konsekvenser. Då leder det fram till det här, att hon blir rankad sist. Inte diskvalificerad utan rankad sist.

Åkarna var med på en information med FIS för någon vecka sedan där man beskrev olika situationer och hur man har bedömt dem förra året.

Det handlar om att ta ansvar för sig och för den som är bakom eller vid sidan, man måste ha en känsla för att inte stänga någon.