Nya tröjan hånas – liknas med Miss World

Publicerad 2019-07-17

Här är tröjan som skapar reaktioner.

Gör fansen förbannade och bryter mot reglerna.

Men Huddersfield Town hävdar att det enbart är en ”modern tvist”.

Det engelska fotbollslaget Huddersfield Town ramlade ur Premier League i våras, men fortsätter ändå att skapa stora rubriker.

Den här gången handlar det om kläderna.

Om den matchtröja som presenterades i dag och som har en diagonal banner med sponsorns namn.

– Även om jag är ett stort fan, den här dräkten är fruktansvärd skriver ett fan på Twitter.

Huddersfield spelade i nya tröjan under onsdagen.

Huddersfield eller Miss World?

Många fans trodde att det var ett skämt, men insåg att det var allvar när spelarna vandrade in på planen inför kvällens träningsmatch mot Rochdale. Protesterna mot tröjan gick sedan vidare från sociala medier till läktarna då fansen skanderade:

– Stå upp om du hatar tröjan.

Bannern med sponsorns namn i grönt går diagonalt över framsidan på den blå- och vitrandiga tröjan. Den ser ut som om den inspirerats av ett ordensband eller möjligen av den typen av band som används i skönhetstävlingar.

– Den nya logotypen är verkligen iögonfallande och den hjälper oss att behålla imagen av att vi är väldigt innovativa, hävdar Sean Jarvis som är pr-ansvarig hos Huddersfield Town enligt BBC.

– Vi har valt en väldigt modern tvist i hur vi visar upp Paddy Powers logo.

Är tröjan godkänd för seriespel?

Men frågan är om klubben, som spelar i Championship, får använda matchtröjan i tävlingssammanhang. Enligt Sky Sport kan det engelska fotbollsförbundet (FA) förbjuda tröjan eftersom förbundet bara tillåter att sponsorerna har en logotyp på 250 kvadratcentimeter mitt fram på tröjan.

Oavsett vad har det irländska spelbolaget som sponsrar laget fått mycket uppmärksamhet. Det har dessutom en historia av att ligga på gränsen för vad som är tillåtet och visa upp en skämtsam attityd.

– Vi är väldigt glada över att få arbeta tillsammans med Huddersfield Town med den här nya designen, förklarar spelbolaget.

– Och eftersom vi är ett företag som tycker om att göra saker och ting på ett annorlunda sätt ville vi inte göra samma sak som alla andra.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.