Racingpanelen: ”Hans framtid ser ljus ut”

avAnna Andersson

En svensk succé i IndyCar och sommarens sista F1-lopp.

Racingpanelen snackar om framtiden för Felix Rosenqvist, om Valtteri Bottas och vilka som kan slåss om segern i Ungern på söndag.

1) Första pallplatsen för Felix Rosenqvist i IndyCar, hur ser du på hans framtid?

Anna Andersson: Felix Rosenqvist har bara tagit de första stegen på sin karriär i IndyCar. Han har stöd av teamet, han är klar för nästa säsong och hans utveckling kommer att fortsätta. Han är en kille som aldrig ger sig och som alltid vill vinna, och även om han inte sa ett ord om det gick det inte att undgå att se han var mer besviken över att han missade segern än glad över att han var tvåa. Den vinnande kollegan Scott Dixon sa efteråt att Felix kommer att ta många segrar framöver. Jag tror att han har rätt.

Janne Blomqvist: Jag tror den ser ljus ut, Felix insats senast var av yppersta klass och bekräftade nu för alla att kapaciteten finns att slåss om pallplaceringar och troligen också segrar. Till F1-podden sa Felix också att det är klart han kör vidare för Chip Ganassi även nästa säsong vilket också är mycket glädjande. Troligen tar det några säsonger innan Rosenqvist är riktigt redo att slåss om Indycartiteln men han är verkligen en man för framtiden i det mästerskapet.

Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

2) Österrikes GP, Storbritanniens GP och Tysklands GP. Tre olika race som bjudit på fantastisk racing. Vilka förväntningar har du in för säsongsavslutningen i Ungern?

Anna Andersson: Efter tre fantastiska race vet jag inte om jag vågar ha några förväntningar inför den kurviga, tekniskt svåra och väldigt intensiva banan. Det är positivt att Max Verstappen och Red Bull tagit två segrar på tre lopp vilket bevisar att de är på väg åt rätt håll, Sebastian Vettel antyder att Ferrari har tagit steg framåt och om de lyckas med en helg utan problem eller misstag så ska de också kunna vara med i toppen. Dessutom väntas ingen extrem värme så Mercedes bör vara rillbaka i normal klass, så vill sig allt har vi tre team som kan slåss om segern i sommarens sista lopp. Därför är jag positiv.

Janne Blomqvist: Ungern och Hungaroring kan bjuda på riktigt bra racing oavsett förhållanden men är samtidigt en liten trång bana där det är svårt att köra om. Jag tror man måste ha rimliga förväntningar inför helgen, alla race kan inte vara en klassiker. Förhoppningsvis fortsätter det att vara jämnt i toppen där främst Red Bull ser ut att vara på väg mot den riktiga toppformen. Mercedes är för mig favorit, värmen här nere skulle kunna vara ett bekymmer men Peter Bonnington, Lewis Hamiltons raceingenjör, sa till Rickard Rydell inför helgen att man gjort förbättringar på bilen när det gäller kylningen och är nu inte längre lika känsliga. Nu väntas inte heller den extrema värme här i Ungern vi inledningsvis upplevde i Tyskland och därmed är läget än bättre för Mercedes. När det gäller Ferrari så måste det förr eller senare lossna och varför inte här i Budapest. Kan man för en gångs skull få till en helg utan egna misstag och tekniska bekymmer så tror jag absolut farten finns att utmana längst fram.

Foto: Dan Mullan / Getty Images Europe

3) Toto Wolff sa han hade ett drömteam för Mercedes. Vilka två förare vill du se i Mercedes snästa år?

Anna Andersson: Svår fråga, jag hade gärna sett någon som kan utmana Lewis Hamilton. Allra helst en Valtteri Bottas som håller formen i fler än fyra lopp, hans uppgift är att säkra konstruktörsmästerskapet och han får inte tappa fokus som i Tyskland. Då öppnas möjligheterna för Esteban Ocon. Jag vill i alla fall inte se Max Verstappen, jag tycker att det är extremt viktigt att Ferrari och Red Bull behåller de förarna som kan vara med och konkurrera om segrar. Det ger oss en bättre mångfald, fler konkurrenter och fler möjligheter till att det är något annat team än Mercedes som vinner VM 2020.

Janne Blomqvist: Jag ser ingen anledning för Mercedes att ändra på sin föraruppställning. Det finns ett lugn och en harmoni i teamet som är gynnsam med Valtteri Bottas som kollega till Lewis Hamilton. Dock måste Bottas höja sig en nivå för att inte Wolff ska börja snegla mot att ta in Esteban Ocon istället. Bottas roll är att plocka tillräckligt med poäng för teamet att säkra konstruktörstiteln men börjar han svaja och göra misstag som exempelvis i Tyskland finns risken att Ocon känns som ett bättre val. Mercedes har satt slutet av augusti som deadline för när de ska bestämma sig och ett toppresultat för Valtteri Bottas här i Ungern vore nog nyttigt när det gäller hans framtidsutsikter.

Rörligt: Max Verstappen har två segrar på tre lopp. Vad saknas för att han ska kunna konkurrera om titeln?

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

Indycar