Racingpanelen: ”Han hade enorm betydelse för F1”

Publicerad 2019-05-31

Anna Andersson och Viasats Janne Blomqvist med veckans motorsnackisar.

Denna vecka pratas det om svenskarnas chanser i Detroit och Niki Laudas bortgång.

Två besvikna svenskar efter ovalracet i Indianapolis. Nu väntar stadsbanan i Detroit. Vad kan vi förvänta oss?

Anna Andersson: Efter en hektisk månad i Indianapolis där ingen av svenskarna fick med sig det resultat som de ville och och som de förtjänade sett till hela månadens prestationer så är det två killar som har mycket att ge och dessutom tror jag att upplägget med kval och race samma dag, två dagar efter varandra kommer att passa dem båda mycket bra. Marcus Ericsson kan fortsätta den positiva trend han har inlett med i maj där han var nia i kvalet till INDYCAR Grand Prix och sedan gjorde nästan allt rätt i kvalet på ovalbanan också där han var väldigt stark för att vara nykomling. Vid sidan av det har han varit stark i racen och ett bra kval ger förutsättningar för ett fint raceresultat. När det gäller Felix Rosenqvist vet vi att han ’r duktig på att kvala, han trivs på stadsbanor och eftersom han hade pole position i INDYCAR Grand Prix har han dessutom en riktigt bra placering i depån den här helgen och det kan vara avgörande i ett tajt race. För honom handlar det om att lära sig komma överens med den röda mjuka gummiblandningen som han haft stora problem med och undergloppen har han hittills i går ofta gjort en mindre bra stint, vilket har gjort att han tappat mark - och värdefulla poäng.

Janne Blomqvist: Jag tror vi kan förvänta oss två revanschsugna svenskar som båda kommer kommer göra vad man kan för bygga vidare på det fina moment man byggt upp under ”month of may” och Indy500. Visst, det blev inget bra slutresultat förra söndagen men ändå väldigt stark körning av både Rosenqvist och Ericsson. Denna helgs utmaning är dock något helt annat, tillbaka på en ojämn, studsig stadsbana likt premiärracet i St Petersburg där framförallt Felix Rosenqvist visade vilket stark förare han är med en fjärdeplats i mål. Faktum är att även Marcus Ericsson körde bra i St Pete innan han tvingades bryta med trasig kylare. Nyckeln blir som vanligt att kvala så högt upp som möjligt och där har Felix hela säsongen varit stark medan Marcus Ericsson haft det tuffare, dock ett rejält steg i rätt riktning senaste man körde ett ”vanligt” kval på Indianapolis roadcourseslinga där han var 9:a. Det har jobbats hårt hos teamet SPM och Marcus Ericsson på att hitta rätt under kvalen och förhoppningen är såklart att det ska gå åt rätt håll även denna helg. För Felix Rosenqvist handlar det mer om att få ordning på däckslitaget under racen vilket varit hans svaga sida så här långt med många gånger EN mindre bra stint i racet, oftast på den mjuka röda gummiblandningen, som kostat många dyrbara placeringar. 

I veckan begravdes Niki Lauda. Vilken betydelse har han haft för F1?

Anna Andersson: Han har haft en enorm betydelse för F1 och för F1 fansen, under 1970-talet var han en förare med stor karisma, han imponerade när han gjorde comeback på Monza bara 42 dagar efter den svåra olyckan på Nürburgring 1976 och lika mycket när han satte säkerheten först och vägrade köra finalen det året vilket också gjorde att han tappade VM-titeln. Han var lika stark när han gjorde comeback på 80-talet och efter den egna karriären har han gjort karriär som affärsman, samtidigt som han varit en stark personlighet i F1-depån, som stallchef och som omtyckt TV-expert. Han var frispråkig, ibland både burdus och klumpig, men han hade hjärtat på rätt ställe. Både för människorna bakom hjälmen och för racingen. Även om han hade en stark position hos Mercedes klarade han av att stå i TV och kritisera de egna förarna, han höll varken Lewis Hamilton eller Nico Rosberg om ryggen när de två körde varandra av banan utan var extremt tydlig och sa det som alla andra bara vågade tänka.

Det mest imponerande är nog ändå det jobb som han har gjort de senaste åren hur han lyckades driva fram pengar för att värva Lewis Hamilton till Mercedes och dessutom har lyckats tygla och utveckla den den råtalangen till en av tidernas mest framgångsrika F1-förare och den enda storstjärnan som sporten har i dag.

Janne Blomqvist: Niki lauda var en mycket stor profil i Formel 1, dels som förare med sina tre VM-titlar men också som en väldigt frispråkig person som alltid sa vad han tyckte. Niki Lauda hade även en väldigt stor roll i att göra Mercedes till dominanta kraft man just nu är i Formel 1, det var t ex Niki Lauda som lyckades övertyga Lewis hamilton om att ansluta till teamet från Mclaren trots att det då (2012/2013) fanns rätt många frågetecken kring hur bra Mercedes egentligen var och kunde bli. Inte minst jag själv var tämligen förvånad över teambytet den gången men det visade sig ju vara ett genidrag från båda håll, både teamet och Hamilton har ju varit närmast oslagbara de senaste fem säsongerna och på god väg att sopa banan med allt motstånd även i år.