”Det behöver finnas nerv, racing och överraskningsmoment”

Daniel Ricciardo kontrollerade sin bil.

Sebastian Vettel kontrollerade sina impulser och Lewis Hamilton kontrollerade VM.

När F1 handlar om kontroll blir det förbannat trist.

Redan på det 17:e varvet märket Daniel Ricciardo att han hade problem. Mannen som dominerat F1-helgen i Monaco och kört på fantastiska tider fick plötsligt bromsa in. Hans team förväntade sig att han skulle behöva parkera bilen i garaget, men Ricciardo gav sig inte.

Han hade tappat 25 procent av motorns prestanda och hade bara sex växlar, men körde lugnt och säkert på sin söndagsutflykt. Han gjorde allt rätt, behöll kommandot och eftersom Monaco är Monaco klarade han också av att kontrollera loppet in i mål.

Bakom honom gjorde Sebastian Vettel ett medvetet val. Han visste att hans främsta konkurrent var Lewis Hamilton och därför kontrollerade han alla impulser som sa åt honom att attackera. Han valde att säkra en andraplats istället för att riskera allt - och tog in tre poäng på Hamilton i VM-sammandraget.

Gnällde över däckslitage

Lewis Hamilton? Han gnällde över däckslitaget, men kontrollerade det behöll kontrollen och körde in på plats tre.

De förarna som startade på de sex första platserna i Monaco tog också de sex första platserna i mål.

Det var kontrollerat och när F1 handlar om kontroll så blir det trist.

Men trots denna städade procession genom genom gatorna i det lilla furstendömet så ger tävlingen oss ett par saker att fundera över.

Lewis Hamilton påpekade efter kvalet att ingenjörerna skapat en bil som ska passa bra på 21 banor. Han antydde att man valt bort segrar på de mest extrema banorna - och Monaco är en av dem - för att vara stark under majoriteten av loppen. Hamilton slutade trea och Valtteri Bottas femma. För mästarteamet handlade det om en sak - att kontrollerat begränsa skadorna.

Har inte gått med på ägarnas förslag

I Monaco gjorde gummiblandningen hypersoft debut. Den var extremt snabb och flera förare hade problem med däckslitaget. Den som gnällde allra mest var Lewis Hamilton som inte alls trivdes på de mjuka däcken. Om två veckor ska samma däckblandning användas i Kanadas GP, en bana som till viss del körs på vanliga gator, men som är betydligt snabbare och har en helt annan asfalt. Jag gissar att hypersoft blir kvaldäcket där, men den som kvalar till Q3 på det däcket måste starta på det däcket - och vad betyder det för racet?

Årets säsong är sex lopp gammal. Tre förare från tre team har vunnit lopp i år. Det är samma team som vunnit race de senaste fyra säsongerna, Mercedes, Ferrari och Red Bull. Det blir allt tydligare att den moderna tidens F1 består av två ligor - de tre stora teamen i en och resterande sju i en annan. Under våren ska F1 hitta vilken väg mästerskapet ska gå efter 2020. Ägarna vill se ett budgettak, en jämnare fördelning av prispengarna och enklare regler för att förbättra racingen. De tre stora har ännu inte gått med på ägarnas förslag och den här frågan är enormt viktig för sportens framtid.

För att F1 ska överleva i framtiden måste det vara ett mästerskap där fler än tre team kan vinna lopp. Det behöver finnas nerv, racing och överraskningsmoment.

Det behöver vara spännande dueller, smarta strategier och flera förare som kan vinna lopp.

Jag har använt ordet kontroll att för många gånger i den här texten.

Anledningen är rätt enkel - när F1 handlar om kontroll blir det förbannat trist.

Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.