Andersson: En röd maktdemonstration

Racing är kamp, fart och hjärta.

Det är dueller hjul mot hjul och när det är som bäst är det oslagbart.

Så var det i Storbritanniens GP och chansen är stor att den magiska fajten fortsätter.

Ett par varv från mål fanns det fyra bilar som kunde ­vinna Storbritanniens GP, två av dem tillhörde Mercedes och två av dem tillhörde Ferrari. Det var en mästerlig kamp, det handlade om hjärta, hjärna och centimetrar.

Ferrari valde att gå in i depå när säkerhetsbilen var ute för att ge upp banposition, men ge sina förare mjukare däck och bättre möjligheter. Mercedes valde att hålla sina båda förare kvar på banan för att dra fördel av positionen på banan. Den kampen mellan två stora team och många smarta strateger vann Ferrari.

Valtteri Bottas gjorde allt för att försvara sig mot Sebastian Vettel, men med hårdare och mer slitna däck kunde han till slut inte hålla undan. Sebastian Vettel tryckte sig förbi och tog segern i Storbritanniens GP – och utökade ledningen i VM till åtta poäng.

Bakom honom släppte Bottas sedan förbi sin team­kollega innan han blev passerad av Kimi Räikkönen vilket gav en prispall med två bilar från Ferrari och en mycket sur och ­besviken Lewis Hamilton i mitten.

Det var en röd maktdemonstration. En signal på att ­Ferrari är tillbaka i VM för att slåss om titeln och inte för att själva slarva bort den efter sommaren.

Gör ont i Hamiltons själ

Under ett tre veckor långt F1-maraton har båda Ferraris förare tagit fler poäng än Mercedes regerande världs­mästare Lewis Hamilton och dessutom tagit över ­ledningen i VM. 

Det gör ont i Mercedes silverfärgade hjärta och det gör ont i Lewis Hamiltons själ. 

Han fick stryk hemma på Silverstone och den här gången berodde det på att han själv gjorde en för dålig start och på att Mercedes återigen valde fel strategi.

Det är nu två veckor tills F1 gör en avslutande dubbelhelg, på Hockenheim i Tyskland och i ungerska Budapest, innan semestern. De tre senaste tävlingshelgerna visar att vi har en storslagen avsluning framför oss.

Ferrari är tillbaka för att vinna.

Men Mercedes är inte redo att förlora.

I Storbritannien var det en kamp mellan fyra bilar. Låt oss hoppas att även Red Bull kan blanda sig i kampen under ­sommarens två sista tävlingshelger – och vi kan förvänta oss magiska dueller.

Ericsson måste slå tillbaka

Marcus Ericsson?

Var det han som glömde att stänga av DRS:en eller var den trasig? Oavsett vad så var det en tung helg för svensken. Igen. Han slutade med en kvaddad bil och ett stukat självförtroende. F1 har kommit halvvägs och Marcus måste slå tillbaka.