Efter dopningskontroversen: Bra om Coleman vinner VM

Publicerad 2019-09-26

DOHA. Christian Coleman såg ut att missa VM på grund av missad vistelserapportering – men överklagade på en teknikalitet.

Nu hoppas IAAF:s omvalde ordförande Sebastian Coe att han blir världens snabbaste man.

– Det vore en bra sak om Christian Coleman vann VM, säger han.

Christian Coleman har varit världens snabbaste man de senaste tre åren och är guldfavorit på 100 meter som inleder VM i morgon.

Men häromveckan kom nyheten att han riskerar att stoppas från VM efter att ha missat tre dopningstester.

Coleman överklagade beslutet och efter intensiva kontakter mellan antidopningsbyrån Wada, den amerikanska antidopningsbyrån Usada och det internationella friidrottsförbundet IAAF kom beskedet att han frias.

Anledningen är en tolkning av reglerna som säger att hans första miss, den 6 juni, kan bakdateras till början av det kvartalet (den 1 april) då vistelserapporteringen lämnades in. Därmed har han inte längre tre fall inom ett år vilket är gränsen för missar i vistelserapporteringen.

På den sista presskonferensen inför mästerskapet fick ordföranden för IAAF, Sebastian Coe, frågan om han tycker det vore bra för friidrotten om Christian Coleman vinner friidrottens paradgren.

Christian Coleman.

”Glada över biljettförsäljningen”

– Det är bra om Christian Coleman vinner 100 meter, så klart är det så. Jag har alltid varit tydlig med att det är viktigt med vistelserapportering, alla känner till kraven och jag är glad att USADA och Wada har gått igenom de reglerna. Så ja, det vore en bra sak om Christian Coleman vinner 100 meter.

På presskonferensen fanns också den lokala organisationskommitténs ordförande Dahlan Al Hamad som fick frågor om den ifrågasatta biljettförsäljningen. Han bjöd på en del oväntade svar om de förmodat tomma läktarna.

– Vi är väldigt glada över engagemanget och biljettförsäljningen, säger han och tillägger:

– Biljetterna finns överallt och säljer väldigt bra. Förhoppningsvis blir det fullt hus, säger Dahlan Al Hamad.