Isaks nya klubb säger nej till spelreklam på tröjan

avMakoto Asahara

FOTBOLL

Real Sociedad kunde fått 35 miljoner kronor per säsong för ett nytt tröjsponsoravtal med ett spel- och bettingbolag.

Men medlemmarna röstade nej – och klubben lyssnade.

Sponsorlösa tröjor har blivit ett allt mer sällsynt fenomen i den spanska ligafotbollen. Om man backar bandet var både FC Barcelona och Athletic Club stolta bärare av sponsorlösa matchtröjor för inte allt för många år sedan.

I dag pryds dock båda de klassiska klubbarnas matchtröjor av företagsnamn.

För Real Sociedad blir det dock sponsorlöst på matchställen till nästa säsong.

Detta då klubben valt att säga nej till ett lukrativt erbjudande från ett spelbolag.

12,7 procent sa ja

Det var i december förra året som klubbens medlemmar fick chansen att rösta om huruvida klubben skulle acceptera ett bud från ett spel- och bettingbolag.

Röstningen var inte på något sätt bindande för klubbledningen, men skulle snarare visa vad medlemmarna tyckte.

Svaret? Det var ganska klart.

Av de 6638 ”La Real”-fansen som röstade så röstade 5715 nej till en eventuell sponsring av ett spelbolag enligt Marca.

Ett resultat som innebar att blott 12.7 procent av medlemmarna röstade ja.

I dag valde klubben, som värvat svenske anfallstalangen Alexander Isak från Dortmund, att lyssna på sina supportrar.

Stökigt med förra sponsorn

Man kan dock förstå varför de varit försiktiga med sponsorvalet.

Klubbens tidigare sponsoravtal, kinesiska telecomföretaget Qbao, slutade i fiasko när företagets vd arresterades misstänkt för förskingring och ekobrott i början av 2018.

Real Sociedad, som då haft Qbao som sponsor sedan 2014 med ett avtal som sträckte sig till 2020, hade då redan brutit avtalet i förtid.

ARTIKELN HANDLAR OM