Svenska jättarna kan lära av spanska damlagen

Brenning: Rekordet i Spanien visar outnyttjad potential

Här på Wanda Metropolitano, Atletico Madrids hemamarena, ska Atleticos damlag ta sig an Barcelonas dito. Ett drag som allsvenska jättarna borde lära sig av, skriver Patrik Brenning.

De 68 000 biljetterna till Atlético Madrids möte med Barcelona på söndag har tagit slut.

Inget uppseendeväckande i sig – om det handlat om herrfotboll.

Följ ämnen
Malmö FF

Men det handlar om damerna. Det handlar om det Atlético Madrid som leder ligan sex poäng före Barcelona och som normalt spelar sina matcher på träningsanläggningens lilla arena med plats för drygt 3000 åskådare.

Den utsålda matchen firas med rätta som en triumf för damfotbollen men vi ska akta oss för att behandla den enbart som ett tecken på att fotbollen tar nya steg och luta oss tillbaka och njuta av åkturen. Nej, snarare borde det här användas som en kraft och en inspiration för andra.

Jag tittar på er, allsvenska herrklubbar. Allsvenska storklubbar.

Behöver hämta kraft i klubbmärkena

Den senaste veckan tog både IFK Göteborg och IF Elfsborg beslut om att starta representationslag för damseniorer. Välkomna besked då damallsvenskan i dag bara innehåller ett enda lag med en supporterskara på herrsidan värd namnet och med en historia som en av svensk fotbolls stora. Djurgårdens IF.

Göteborgs lag heter Kopparberg och inte IFK. Malmös Rosengård och inte MFF.

Det är inte bara i produkten på planen damfotbollen behöver hämta kraft. Den måste också utnyttja potentialen i välkända klubbmärken, i sköldar som skapar känslor och i färger som redan finns tatuerade på armar, bröst och ben.

Det är precis vad Atlético Madrid gjort. De flyttade seriefinalen mot Barcelona till herrlagets hemmaarena Wanda Metropolitano och erbjöd gratis biljetter till alla klubbens medlemmar. 60 procent av biljetterna bokades upp på det sättet – resterande 40 procent såldes för så lite som 50 kronor till allmänheten.

När rätt erbjudande kom fanns intresset. Vinsten i form av reklam världen över är redan häpnadsväckande. Möjligheten att introducera nya supportrar för damfotboll självklart enormt värdefull. Vinsten det kan ge uppenbar.

Tänk vilken outnyttjad potential klubbar som AIK, Djurgården, Hammarby, Malmö FF och IFK Göteborg sitter på här. Vilken ekonomisk möjlighet det måste finnas om de lyckas maximera den.

Djurgården är enda storklubben som har både herr- och damlag i högsta serien.

Utbudet som behöver förändras?

För det råder ingen tvekan om att det finns en efterfrågan på damfotboll. Sveriges träningsmatch mot Tyskland på Friends Arena den 6 april kommer bli den mest besökta matchen i svensk damfotbollshistoria och så sent som i veckan kom beskedet att sommarens VM-möte med USA i Frankrike redan sålts ut.

I England kom 45 423 för att se FA-cupfinalen förra året. I Spanien kom 48 121 personer för att se Athletic Bilbao möta Atlético Madrid förra månaden. Nu kan det rekordet slås igen redan på söndag.

Efterfrågan finns, så det kanske är utbudet som behöver skruvas på? In med sköldar, in med känslor och in med de emblem som är svensk fotboll. In med AIK, Hammarby, Malmö FF och IFK Göteborg.

Inte bara för att klubbarna borde av de självklara jämställdhetsskälen. Utan för att det långsiktigt måste finnas pengar att hämta här. Fler matcher att spela. Nya supportrar att vinna. Fler sponsorer att locka. Nya trappsteg att klättra för att utveckla klubbar.

En trappa till potentiella nya inkomster som bara blir längre och längre och en trappa som finansiella cyniker som PSG, Manchester City och Atlético Madrid redan trängs i. Det är dags att de svenska jättarna tar sina självklara platser där också.