Så många årskort har ditt allsvenska lag sålt

avMatilda Johansson

Publicerad:
Uppdaterad:

Allsvenskan är hetare än någonsin – det tyder klubbarnas säsongskortsförsäljning på.

Guldlaget Djurgården har redan slagit sitt rekord i från förra året.

– Det beror på våra sportsliga framgångar, säger Tomas af Geijerstam, biljettansvarig i Dif. 

Allsvenskan har de senaste åren blivit allt mer populär och kommande säsong verkar inte bli ett undantag. Sportbladets undersökning visar att nästan samtliga lag har sålt fler säsongskort nu än vid motsvarande tidpunkt för ett år sedan.

Foto: JESPER ZERMAN / BILDBYRÅN

Djurgården har redan, nästa tre månader innan premiären, slagit sitt rekord från i fjol på 8271 kort. I mitten på januari förra året hade Dif sålt 4 772 kort och nu är den försäljningssiffran på 9 043. Förutom SM-guldet tror af Geijerstam att ökningen kan bero på att supportrarna har har gillat vad de har upplevt på hemmaarena.

”Rekordantal”

– Jag tror att de som inte hade säsongskort under 2019 som kom till Tele2 Arena hade en bra och positiv upplevelse som gav mersmak. Vi kommer i år passera det mål vi har haft de senaste åren på 10 000 säsongskort. Men vi kommer såklart jobba stenhårt för att vi ska bli ännu fler säsongare 2020.

Hur arbetar ni för att öka försäljningen?

– Vi bearbetar alla våra besökare på Tele2 Arena samt våra 15700 medlemmar, vilket är ett rekordantal.

Förra årets silvermedaljörer går det inte heller så pjåkigt för. Malmö FF har nu sålt 10 114 säsongskort, vilket går att jämför med fjolårets 9 338. Cina Wikeborg, försäljningschef i MFF, om ökningen:

–  De som köper årskort ser helheten av vad föreningen gör både på och utanför planen. De senaste året har vi blivit allt duktigare på att visa vad vi gör i alla delar. Vi har många sociala projekt under namnet ”MFF i Samhället”. Bland annat är vi verksamma i Malmö FF:s  fotbolls- och idrottsakademier och vi hjälper också ungdomar in i arbetslivet. Det ihop med att vi såklart spelar bra fotboll tror jag bidrar till att allt fler vill bli en del av MFF.

Foto: JOHAN AXELSSON / BILDBYRÅN

Men ohotad ledare av säsongskorts-racet är, föga förvånande, Hammarby med 12 434 kort sålda, vilket är ungefär 500 fler än i mitten på januari 2019. Och i år siktar klubben, som de senaste åren har varit det största publiklaget i allsvenskan, på en historisk gräns.

– Vi har ett maxtak på 16 000 säsongskort och vi går för att nå det i år. Maxtaket har vi för att vi vill ha resterande till lösbiljetter så att vi kan fortsätta vår utveckling med publikrekrytering, säger Josefine Gasslander, biljettansvarig.

Varför är era säsongskort så populära, tror du?

– Det har gått bra för klubben de senaste åren och folk vill inte stå utan biljett på de viktigaste matcherna.

Allsvenskan 2020 har avspark 5 april.

Här nedan kan du se ditt allsvenska lags försäljning av årskort.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM