Notan: En miljard dyrare

Publicerad 2014-01-31

Här är förklaringen till felräkningen – som kan förfölja svensk fotboll länge: ”Ändå ganska billigt”

Friends Arena blev nästan en miljard dyrare än ­beräknat.

En anledning: Det byggdes extra många VIP-loger.

Loger som stod tomma under flera arrangemang 2013 och redan beskrivs som omoderna.

– Det är sådant vi jobbar med, hur vi kan få upp VIP-logeförsäljningen på AIK:s matcher, säger driftsbolagets vd Thomas Perslund.

Följ ämnen
AIK Fotboll
Thomas Perslund.

Med anledning av de ekonomiska förluster Friends Arenas driftsbolag gjort och väntas göra finns en oro att bygget ska bli en ekonomisk kvarnsten för svensk fotboll under överskådlig framtid.

En av många frågor är hur arenan kunde bli nästan en miljard dyrare än beräknat?

Så här har kostnaderna för nationalarenan förändrats över tid enligt Sport­bladets granskning:

2007 uppskattades totalsumman till cirka 1,9 miljarder kronor i 2006 års prisnivå.

2011 var siffran 2,43 miljarder kronor.

I dag vet vi att den stannade på 2,8 miljarder kronor.

– 2,803 miljarder om man ska vara exakt. Det är jämförelsevis ändå ganska billigt för en sådan arena, tycker Arenabolagets nuvarande vd Kent Wemnér.

”Föroreningar”

Men hur kunde den första siffran vara så fel?

– Ja, det vet jag egentligen inte, säger Wemnér som ­inte var med på den tiden.

– Det var en tidig bedömning innan man kunde avgöra vilka krav man måste ställa på en nationalarena, tillägger han.

Enligt Kent Wemnér beror den senare kostnads­ökningen på att markför­hållandena där Friends byggdes var sämre än förväntat.

– Arenan står på en gammal sjöbotten. Vi pålade i berggrunden, och sankmark och föroreningar fick saneras. Det har varit en ­betungande del, säger Kent Wemnér.

Enligt handlingar i Solna stadshus kostade detta 370 miljoner kronor extra.

När det gäller den första kostnadsökningen – från 1,9 miljarder till 2,4 miljarder – berodde den bland annat på att det togs beslut om att bygga fler VIP-loger än vad som först planerades, totalt 92 stycken.

Enligt Anders Ekegren (FP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Solna kommun, ökade det kostnaden med omkring en kvarts miljard kronor.

– Det blev fler loger, ja. Det var betydligt färre innan. Det var en av de sista grejerna vi byggde, säger Kent Wemnér.

– Men de ska bli inkomstbringande och ge ett fort­löpande netto.

Full effekt 2016

Fast det har väl tvärtom varit problem att sälja logerna?

– Ja, det är alltid en uppstartssträcka, säger Kent Wemnér.

Ansvaret att sälja VIP-­logerna ligger på driftsbolaget Sweden Arena Management där vd:n heter Thomas Perslund. Han tycker att försäljningen följer den plan som lagts i förhållande till den besvärliga uppstartsperioden.

– Vi räknar med full effekt 2016. Då är infrastruk­- turen på plats och vi får vårt första normala verksamhetsår, säger Thomas Perslund.

Hälften står tomma

Enligt Sportbladets beräkningar har i snitt 50 av de 92 logerna sålts ut under arrangemangen, nästan hälften står alltså tomma, framför allt vid AIK:s 15 allsvenska matcher (vilket driftsbolaget förlorar stora pengar på).

– Där har vi inte lyckats. AIK är en av delarna vi jobbar mycket med, hur vi kan få upp VIP-försäljningen på AIK-matcherna, säger Thomas Perslund som inte tycker att arenan har för många loger:

– Absolut inte. Där finns den stora ekonomin på lång sikt. I princip är logerna slutsålda på alla arrangemang som inte är AIK, ­säger Thomas Perslund.

Men att det byggdes loger och inte lounger kritiseras av Dan Persson, arena­expert på Idrottens Affär­er:

– Beslutet att bygga fler loger var lika ute som gabardinbyxor med sydda pressveck. Redan då hade hela arenaindustrin pratat om lounger i två år. Jämför med Tele2 Arena där hela VIP-planet på västra sidan är en gigantisk loungeyta, säger Dan Persson.

– Det är lätt att säga nu, 2014. Sett till vad vi visste 2008 tycker jag att vårt beslut var välgrundat, säger Sune Hellströmer, SvFF:s senior advisor i arena­frågan.

Följ ämnen i artikeln