”Frågade bara en sak när de kom”

Publicerad 2016-10-12

Så fick Göteborg Zlatans debutmatch: Kraven, stjärnans inblandning och avslöjande detaljen

Zlatan under sin United-debut på Ullevi

Under en vecka arrangerade Sport och Evenemang både Zlatan Ibrahimovics debutmatch för Manchester United och Arsenal-Manchester City på Ullevi i Göteborg.

Nu berättar mannen bakom evenemangen om klubbarnas krav, pengarna och hur de förstod att Zlatan skulle skriva på för United.

– United omsätter mer på sina träningsmatcher än fem allsvenska toppklubbar gör totalt sätt på hela året, säger Affe Akbari, vd för Sport och Evenemang, i Förhandlingspodden.

Europa största fotbollsklubbar får enligt Affe Akbari, vd för matcharrangören Sport och Evenemang, upp till 80 erbjudanden om lukrativa träningsmatcher varje år. Så hur lyckades det svenska företaget få både Manchester United-Galatasaray och sedan Arsenal-Manchester City till Ullevi på en dryg vecka?

– Jag tror aldrig det kommer ske på Ullevi i Göteborg igen att de har två supermatcher på en vecka. Det var en enorm tillfällighet som passade inte. Jag vet inte om Zlatan hade något med det att göra eller inte, jag har hört både bu och bä, men det sker inte, säger vd:n Affe Akbari i Förhandlingspodden.

”Var det enda de frågade”

Akbari beskriver hur storklubbarna har tre punkter de aldrig tummar på när de väljer arrangör. Oavsett hur mycket pengar de garanteras måste varumärket skyddas, motståndet passa lagets tränare och underlagets kvalité kunna garanteras.

Bara fem dagar innan matchen i Göteborg ställde United och City in sitt möte i Peking då tränarna José Mourinho och Pep Guardiola, trots att 80 000 biljetter redan hade sålts, vägrade att ställa ut sina spelare på den undermåliga planen.

– De enda de frågade när de landade här var ”kan vi åka ut och kolla på gräset?” för de hade hört olika rykten om gräset. Sedan var de lite skottskadade också, de hade ju precis ställt in en match, säger Akbari i podden.

”Han kommer spela”

Göteborg kunde garantera bra gräs, pengar på kontot innan matchen offentliggjordes, kort restid och dessutom en unik marknadsmöjlighet för Manchester United i och med att matchen blev Zlatan Ibrahimovics första i den röda tröjan.

En jackpott även för den svenska arrangören så klart som när förhandlingarna inleddes inte visste att Zlatan skulle gå till United. Men när den engelska klubben under processen presenterade hur många biljetter de själva ville köpa till sina svenska sponsorer började Affe Akbari förstå vad som var på gång.

– När de normalt köper ex antal biljetter så ville de nu ha tio gånger fler. Varför vill de det? De var väldigt noga på den punkten också vilket är en kostnad för dem och det är de normalt duktiga på att svindla bort men här ville de ha det. Det var det som gjorde att vi blev såpass säkra på det att vi kör. Han kommer spela.