Så kontrolleras landslagsspelarna under VM

”Pontus har stenkoll på oss – men det är bara bra”

avFrida Fagerlund

Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Pontus Ekblom

BÅSTAD. De sätter GPS:er på alla spelare, mäter varenda rörelse, samt uppmanar dem att dagligen dokumentera matvanor och humör.

Men det finns ett område som gäckar landslagets noggranna team, något som de knappast är ensamma om att ha svårt att kontrollera.

– Jag är ganska säker på att det finns mer att göra inom sömnen, säger fysiologen Pontus Ekblom.

Efter varje träning plockar spelarna av sig sin ”skalbagge”. Trots sin ringa storlek har den lilla maskinen precis registrerat varenda löpning, acceleration och var de har befunnit sig ute på planen.

– All den datan kokar vi ner för att beskriva belastningen som en träning eller match har gett, säger Pontus Ekblom.

– Sen tar jag den informationen vidare till tränarna och spelarna och så får de använda den som hjälp för att förändra träningar.

Ekblom är en av de som ingår i teamet som försöker ge Sverige bästa möjliga förutsättningar för att lyckas vid VM i Frankrike. I hans uppdrag som landslagets fysiolog ingår det dels en aktiv roll som tränare, men också ett desto mer teoretiskt arbete som bland annat går ut på att samla information.

De hinner knappt vakna innan den första rapporten fylls i.

– Spelarna svarar på frågor om allt ifrån mående till sömnkvalitet. Även oro eller hur redo de är för att spela match samma dag. Hur nutritionen har varit, om de har kunnat äta och dricka som vanligt...

”Kan bli problem i klubblag”

För en sluten person låter det säkert som ett mardrömsscenario att behöva dela med sig av varenda detalj kring sitt liv.

Pontus Ekblom, som även arbetar i BK Häcken, menar dock att det är betydligt enklare att få landslagsspelare att förstå värdet i informationen kontra klubblagsspelare.

– Här har det inte varit några som helst konstigheter, vet man om att det finns en användning för det så blir det mer på riktigt, menar Ekblom.

– I klubblag kan det bli problem eftersom man inte får den här omedelbara responsen. Vilket kanske leder till att några undrar om det används eller ger någonting. Men här upplever jag inte det, jag tror alla vet att vi bara har de här dagarna på oss.

”Man bara, vafan måste du veta det...”

När Sportbladet frågar några spelare hur de upplever ”övervakningen” är samtliga positivt inställda.

– Att få frågan ”hur motiverad känner du dig inför att träna”, halv åtta på morgonen... Man bara, vafan måste du veta det också?, säger målvakten Zećira Mušović skämtsamt.

Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN

– Pontus har stenkoll, men det är bara bra. Sen tror jag att vi själva också har bra koll redan, så det kanske är skönare för dem att få veta allt sånt här än vad det är för oss.

Känns det nödvändigt för att bli en av de bästa, att ha stenkoll?

– Man reflekterar ofta kring det. Jag tycker att våra landslag, både här och ungdomslandslagen, är så jäkla noggranna med kost och sömn. Sedan ser man andra länder som exempelvis inte äter lika mycket som vi. Vi äter ju hela tiden.

Vilka landslag är det?

– Jag har hört att tyska spelare vanligtvis inte äter så mycket som oss. Lite mindre i alla fall. För oss är det ju frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmål, mellanmål...

”Går inte annars”

Fysiologen Pontus Ekblom håller inte igen när han ska sätta ord på hur pass viktigt det är att äta rätt och sova bra som fotbollsspelare:

– Det är så svårt att säga rent procentuellt, men du kan tänka det omvända, om man inte sköter det basala så går det inte. Det är i alla fall jättesvårt att bli idrottare då. Du kommer vara skadad oftare och inte få in kontinuiteten i träningen på samma sätt.

Metoderna för att optimera dessa områden går hela tiden framåt. Däremot finns det fortfarande en hel del som kan utvecklas.

– Jag är ganska säker på att det finns mer att göra inom sömnen, säger Ekblom.

– Ofta upplever jag det som att vi kan konstatera att sömnen ibland inte är så bra, att sömnkvaliteten är sämre. Men det är inte lika självklart som inom nutritionen att förändra det eller ens veta hur man kan förändra det.

Många faktorer spelar in

För att uppnå en bra ”sömnhygien” kan alltifrån koffeinintag, kost, temperatur i sovrummet, psykisk hälsa och skärmtid spela in.

– Sömnen är väldigt viktig, inte minst för inlärningen, säger Pontus Ekblom.

– Att du ska förstå det du har tränat på och lära känna relationerna ute på plan. Det hänger definitivt ihop.

Vad nästa steg i landslagets minutiösa strategi återstår att se. Den självklara frågan måste dock ställas till spelarna, i det här fallet Zećira Mušović:

De säger åt er vad ni ska göra, vad ni ska äta, hur ni ska träna... Känner du dig som en robot ibland?

– Jag är vanligtvis en person som vill ha kontroll men det är rätt skönt att bara kunna släppa över det till bra personer som kan sina grejer, säger Mušović men tillägger:

– Sen märker man när man kommer hem... Då känner man sig nästan tom haha. Som att behöva starta om en dator.