Förbundets besked till spelarna efter kritiken: ”Bryter mot Fifas regler”

avPetra Thorén

FOTBOLL

Reseupplägget för svenska supportrar till sommarens VM i Frankrike har lagts ner och marknadsföringen kring erbjudandet kritiseras av landslagets spelare.

Men nu uppmanar Svenska fotbollförbundet stjärnorna att ligga lågt med information kring erbjudanden på sociala medier.

– Vi har påtalat att vi och de inte får marknadsföra resor. Då bryter vi mot Fifas regler, säger Mikael Jiffer, marknads- och försäljningschef.

I lördags lockade svenska damlandslaget en rekordpublik till Friends Arena i samband med matchen (1-2) mot Tyskland.

Intresset kring landslaget är till synes stort och spelarna själva bidrog framgångsrikt till rekordet via aktiv marknadsföring på sina egna sociala plattformar.

Men att uppleva sommarens VM i Frankrike på plats verkar inte locka de svenska fansen i samma utsträckning. Visserligen är 4 000 biljetter sålda till svenska fans, det är dubbelt så många jämfört med EM 2017, men supporterresorna läggs ner.

Björk & Boström Sportresor, som är en partner till Svenska fotbollförbundet och som hade i uppdrag att arrangera resor till sommarens mästerskap, tvingades att dra sig ur upplägget på grund av klent intresse, vilket Fotbollskanalen skrev om i tisdags.

– Vi tog fram tre olika upplägg med biljett och två nätter på hotell till samtliga gruppspelsmatcher för 2 995 kronor, vilket är ett mycket rimligt pris, så vi känner oss trygga med att säga att det inte föll på priset. Vi hade det ute från i december till bara för någon vecka sedan och det var dessutom bra hotell mitt i respektive spelort och helt anpassat till vanligt folk och inte till företag, men ändå gick det inte att sälja, sa Johan Björk, vd på Björk & Boström Sportresor.

Billig och bra produkt

Uttalandet har fått landslagets spelare att reagera. Flera av stjärnorna har kritiserat marknadsföringen på sina sociala medier.

Målvakten Hedvig Lindahl kommenterade uppgifterna så här:

– Vi är lite ledsna och upprörda att vi inte visste om den här supporterresan. Man kunde gjort lite bättre marknadsföring, om inte ens vi spelare kände till att det finns en supporterresa så tror jag inte att så jättemånga av våra följare känner till det. Det är troligen bland våra följare man hittar kunderna, sa hon.

Hon påpekade också att var en viktig lärdom.

– Vi hoppas att vi kan lära av det här. Göra om och göra rätt. Kanske det kan komma en ny supporterresa nu, vem vet?

När Sportbladet talade med Johan Björk under onsdagen kände han inte till spelarnas besvikelse.

– Jag får ta på mig detta tillsammans med SvFF. Det var en seriös satsning. För herrlandslaget brukar informationen räcka, många vet att vi är partners till fotbollförbundet. Vi trodde att det fanns ett större intresse, säger han och betonar:

– Vi var konfunderade. Det var en billig och bra produkt. Vi kunde ändå inte sälja den.

Riskerar bli av med biljettkvot

Han ser att spelarna har reagerat och att det finns en möjlighet att nå potentiella resenärer via deras sociala kanaler.

Men nu uppmanas spelarna av Svenska fotbollförbundet att ligga lågt. Reklam kring VM-resor strider mot Fifas regler.

– Vi har påtalat att vi och de inte får marknadsföra resor. Då bryter vi mot Fifas regler. Där sitter vi i kläm, för vi vill göra det. Vi vill ha så mycket fans som möjligt, men vi kan inte marknadsföra resorna, säger Mikael Jiffer som är marknads- och försäljningschef.

Får spelarna inte göra det alls via sina sociala medier?

– Vi tolkar Fifa och Uefas reglemente som att de inte kan det. Vi har dialog om det.

Vad riskerar ni?

– Risken är att vår kvot till nästa VM försvinner. Vi vill inte riskera det, vi vill säkerställa att våra supportrar som reser till mästerskapen får de bästa platserna och sitta tillsammans.

SvFF har inga biljetter kvar att sälja till VM, men det finns en öppning.

– Vi funderar på att gå tillbaka till Fifa och få en påbyggd kvot, säger Jiffer.

När det gäller reseupplägg är utmaningen större då hotell och resor sannolikt inte finns kvar till samma pris.

ARTIKELN HANDLAR OM