Landslagets PR-offensiv för att höja publiksiffran

Publicerad 2019-05-31

GÖTEBORG. Förbundet siktar på drygt 8500 åskådare till VM-genrepet på Gamla Ullevi.

I ett försök att bättra på siffran mot Sydkorea uppmuntras spelarna att nyttja sina egna sociala medier.

– Spelarna är en fantastisk väg att få ut information genom, säger biljettansvarige Christoffer Lund.

På fredagskvällen spelar Sverige sin sista landskamp innan avresan till mästerskapet i Frankrike.

Något nytt publikrekord väntas inte på Gamla Ullevi. Vid 10.30-tiden låg försäljningssiffran på 7200, meddelar Svenska Fotbollförbundet.

– Men vi hoppas på mycket köp under dagen då vädret är fantastiskt och att vi historiskt sett säljer väldigt mycket matchdag, säger Christoffer Lund, biljettansvarig.

Det är markant färre åskådare jämfört med träningsmatchen mot Tyskland i slutet av april (25 882 personer). Då slogs till och med publikrekordet för en dammatch.

”Har med motståndet att göra”

Förbundet påpekar dock att de absolut inte är besvikna över fredagens siffra.

– Sedan vill man givetvis alltid ha mer, säger Christoffer Lund.

Varför tror ni att intresset är så mycket lägre?

– Det har säkert framför allt att göra med motståndet, det är inte Tyskland som ju är en världsnation. En annan, personlig analys, är att det blev lite av en manifestation förra gången vi spelade som dessutom var den första landskampen i Stockholm.

Uppmuntras att dela

Under fredagen har spelarna delat information om matchen flitigt i sina respektive sociala medier-kanaler. Något SvFF uppmuntrat dem att göra.

– De är väldigt duktiga på att göra det, och vi ger dem en hint och samarbetar då och då, säger Lund som menar att det alltid är svårt att locka publik till en träningsmatch.

– Så här är det på herrsidan också, inför-matcherna är alltid lite meckiga. Men vi siktar på 8500, det är en bra siffra. För att vara en träningsmatch, där tävlingsnerven saknas, så är det helt okej.

Landskampen mellan Sverige och Sydkorea har avspark 18:45 och sänds i C More.