Blågula VM-supportrar rasar – känner sig lurade på hotellpriser

Publicerad 2018-04-06

Ilska mot booking.com.

Flera svenska supportrar som ska till fotbolls-VM i Ryssland i sommar vittnar om chockhöjda priser på redan bokade hotell och känner sig lurade av bokningssajten.

– De är förtvivlade, säger Camp Swedens ordförande Lena Hunt till Sportbladet.

Den 18 juni kliver Sverige in i fotbolls-VM mot Sydkorea.

Tusentals svenska supportrar kommer att följa fotbollsfesten på plats i Ryssland och många var snabba med att boka biljetter och hotellrum så fort lottningen blev klar i december.

Men nu riktas ilska mot bokningssajten booking.com.

”Ett stort problem”

Många personer som redan har bokat boende via sajten uppger att de nu har fått ett nytt mejl från sajten med ett meddelande om att ett nytt pris på boendet gäller. Ett pris som i många fall är avsevärt mycket högre än det först bokade.

– Minst dubbelt så dyrt, säger Lena Hunt, ordförande i supporterorganisationen Camp Sweden, till Sportbladet.

Det är många som har gjort inlägg på Camp Swedens Facebook-sida och vittnat om de höjda priserna.

– Det är ett stort problem, supportrarna är förtvivlade. Först har de fått en bekräftelse på den första bokningen, och nu får de meddelanden om att rummet kan avbokas om de inte accepterar det nya priset. Vissa har avbokats direkt, utan att få chansen att anta det nya priset. Och det är hutlösa priser, det är inte acceptabelt, säger Lena Hult.

”Känner sig grundlurade”

Hon menar att det bara är booking.com som nämns av medlemmarna.

– Det verkar vara överlag, alla börjar få meddelanden från dem. De känner sig grundlurade, ”använd aldrig mer booking.com” är tonen nu. Det är en soppa alltihop. Vill man ha fullsatta arenor så får det här inte hända.

Är det många som nobbar resan till Ryssland nu?

– Nej, vi är alldeles för kära i vårt landslag. Och det är ju mycket pengar som står på spel, folk har bokat biljetter och resor, det är ingen rolig sits. Det här lägger sordin på det roliga.

Fredrik Persson är en av de drabbade. Han har fått mejl från booking.com och berättar att priset i hans fall stigit från 500 kronor per natt till 1 200 kronor.

– Och det finns de som har fått tio gånger högre pris. Jag blir så förbannad. Jag har bokat via dem massor av gånger och aldrig varit med om något liknande, säger Fredrik Persson till Sportbladet.

”Blir rasande”

Han fortsätter:

– Det är mest principen. Vi bokade direkt efter lottningen för att få ett bra pris och så håller de på så här. Man blir rasande och luttrad när det är så många andra som fått samma mejl. Vi har varit på alla mästerskap sedan 2004 och aldrig haft sådana här problem.

Kommer ni åka ändå?

– Ja, vi kommer åka. Jag har läst om många som ställer in, men vi har ju ”bara” fått dubbelt pris, så vi är inte värst drabbade. Men visst, det blir ju 4 000–5 000 kronor extra för oss och det kunde man haft roligare för.

Fotbollskanalen har varit i kontakt med booking.com. I ett mejl via deras presskontakt Philip Tönning kommenterar företaget situationen med följande, svävande, svar:

"Booking.com är en marknadsföringsplattform som förbinder resenärer med boenden över hela världen. Booking.com finns till för att underlätta bokningsprocessen. Boendena kontrollerar till 100 % de priser och policyer som de listar på vår webbplats, och när en kund gör en bokning med ett boende, fungerar bokningen som ett avtal mellan kunden och boendets ägare".

"Vårt kundserviceteam är tillgängligt dygnet runt för att hjälpa kunder med eventuella frågor eller problem som de kan ha. I det mycket sällsynta fallet att ett boende av någon anledning inte kan fullfölja kundens bokning, finns vårt team tillgängligt för att undersöka saken och föra våra kunders talan samt stötta dem på bästa möjliga sätt".