Discovery tar över allsvenskan i tv – här är deras löften

avErik Karlsson

Allsvenskan ska bli billigare, tittarna ska slippa experter som killgissar och Kanal 5 och Kanal 9 kommer sända 30 matcher i linjär tv.

Det är några av beskeden när allsvenskans nya rättighetsinnehavare Discovery tar bladet från munnen. Nu återstår bara att bemanna upp redaktionen fullt ut.

– Vi är i Silly season – men vi är trygga i vår trupp, säger sportchef Hanif Hosseini.

När C More nu sänder kvalet till allsvenskan är det kanalens sista sändningar med inhemsk elitfotboll efter att ha ägt rättigheten sedan 1997.

Discovery tar över allsvenskan och superettan från och med 2020 – och nu berättar sportchef Hanif Hosseini för första gången hur de vill satsa på Sveriges största idrottsrättighet.

Hur ska ni ta er an det här?

– För oss är det viktigt att bygga vidare på jobbet C More har gjort i många år. Det som händer på arenorna, med uppsnack, matcher och nedsnack, är superviktigt. Men vi vill också addera en bredd till rättigheten med det som händer runt om i landet. Vi vill lysa upp hela fotbolls-Sverige, säger Hanif Hosseini och exemplifierar:

– Ett exempel är det Joel Segerdahl har gjort med ”Gärdsgårdsserien”. Som rättighetsinnehavare har vi en stor roll i samhället också, att visa förorterna där klubbmärken gör avtryck och ger luft under vingarna i integrationen. Att berätta om när supportrar samlas i kalla gymnastiksalar för att göra tifo, visa profiler och öden som hör de här serierna till.

Foto: Discovery Networks Sweden
Hanif Hosseini, sportchef Discovery Networks Sweden och Eurosport.

”Ska minska antalet killgissningar”

Du pratar om mer reportage runt omkring, men när det kommer till allsvenska sändningarna: vad kommer ni göra som vi aldrig sett förut?

– Vi kan inte kommunicera allting. Men några exempel är att vi ska addera till produktionen. Vi kommer ha fler kameror både i allsvenskan och superettan. Vi vill satsa mycket på närhet, ha mycket studio på plats. Sen vill vi satsa mycket på statistik och analys. Vi vill minska antalet killgissningar, våra experter ska basera sina uttalanden på data.

Hanif Hosseini är fortfarande inte redo att kommunicera exakt hur sändningarna kommer se ut. Men redan nu är det klart att 30 av de cirka 500 matcherna i allsvenskan och superettan kommer gå i linjära kanalerna Kanal 5 och Kanal 9.

– Men ska man följa alla matcher är det Dplay som gäller (kanalens streamingtjänst red. anm.).

Vad kommer det kosta?

– Det är en svår och bra fråga. Jag ska be att få återkomma, men självklart i god tid. 1 januari tar vi över rättigheten officiellt och då kan alla förvänta sig mer information.

Men de ökade satsningarna kommer inte belasta kunderna med dyrare avtal, menar Hosseini.

– När det gäller priset siktar vi på att det ska vara billigare än det har varit, säger han.

”En lyxig sits”

Det finns en fråga som gör Hanif Hosseini mer hemlighetsfull. Hur många till som kanalen måste värva för att sy ihop ett arbetsår med svensk elitfotboll och ett sommar-OS som höjdpunkt.

– Vi är trygga med vår personal, men vi kommer behöva addera. Det är Silly season för oss nu, säger han.

Har du ett drömnamn som du vill rekrytera, eller är alla dina nyckelplatser fyllda redan?

– När det gäller viktigaste pusselbitarna är jag helt trygg i att de finns redan. Vi har till exempel Karin Frick och Tommy Åström som kommer vara huvudprogramledare. Jag kan garantera att vi ligger i fas.

Men du, hur ska ni göra under OS när allsvenskan tuffar på, då lär väl all er personal behöva jobba med OS?

– Haha, vi ska ge publiken det bästa sommar-OS som man sett – samtidigt som vi gör den bästa allsvenskan och superettan, säger Hanif Hosseini och skrattar igen.

– Det blir en utmaning, men det är en lyxig sits. Jag älskar den utmaningen. 

ARTIKELN HANDLAR OM