Matchen spelas inte – 19 665 köpte biljett

Publicerad 2020-03-14

Björklöven har sålt 19 665 biljetter till matchen mot Modo som inte blir av ikväll.

I väntan på besked om finalmötet ska spelas rullar försäljningen på i hopp om nytt rekord.

– Det värmer våra hjärtan att se vilken uppslutning det finns, säger Björklövens vd Anders Blomberg.

Följ ämnen

Det står 1-1 i matchserien och klockan 18.00 skulle nedsläpp i det tredje mötet gjorts.

Men finalspelet i hockeyallsvenskan är, liksom den mesta idrott i tider av coronavirusets spridning, satt på vänt.

Planen från början vara att matcherna skulle spelas inför tomma läktare, så skedde i torsdags när Modo hade hemmaplan. I samband med det första beslutet startade Björklöven en kampanj #fyllhallen.

Sen kom beskedet om att matchen ska skjutas upp, men det har inte stoppa försäljningen.

Klockan 18.00 ikväll hade 19 665 biljetter till matchen sålts via initiativet. Lägg därtill de 5 400 biljetter som var sålda sedan tidigare i tron om en ”riktigt match”.

Fansen bakom initiativet

Idén om den fiktiva entrén kom från fansens kreativa engagemang i sociala medier. Siktet blev 10 000 biljetter, men det visade sig vara lågt siktat.

– Vi märkte under de första åtta timmarna att vi nått upp till 10 000. Det var ett otroligt stöd från de grön-gula, säger vd Anders Blomberg.

När klockan passerade 18.00, då matchen skulle startat, ikväll hade klubben sålt 19 665 biljetter.

Siktet är nu på det svenska rekordet för högsta antal biljettköpare till en hockeymatch: 31 144, satt på Ullevi i Göteborg 28 december 2009 i en match mellan Frölunda och Färjestad.

– Det här visar hur många det är som engagerar sig inom hockeyn, säger Anders Blomberg som noterat att andra klubbar kopierat konceptet.

– Vi har insett att vi har startat en trend, det är kul att andra hakar på.

Räddar uteblivna kostnader

Biljettpriset är 50 kronor och intäkterna kommer att rädda en del av de uteblivna kostnader som Björklöven räknar med. Tio procent av intäkterna kommer att gå till ett socialt projekt i klubben.

– Vi tappar miljonbelopp för varje match. totala match intäkter. Detta täcker upp för att kompensera en del, säger Blomberg.

Vad säger spelarna om initiativet?

– Spelarna tycker det är helt fantastisk trots att folk inte kunnat komma så engagerar de sig så. Alla spelare gick själva in och köpte fyra biljetter

LÄS VIDARE

Följ ämnen i artikeln