Efter spelarilskan – auktionen blir av

Publicerad 2015-03-20

Sponsorer hotar att hoppa av efter tröjbråket

Efter tröjbråket i Karlskrona hotar sponsorer att hoppa av och spelarna tvingades radera sina Twitter-inlägg efter krav från tränaren Per Hånberg.

Men auktionen blir ändå av.

– Situationen blev olycklig. Det blev inte så snyggt, säger ordföranden Tobias C. Larsson.

Följ ämnen

Sent under torsdagskvällen startade ett stort tröjbråk i Karlskrona.

Klubben bestämde att spelarnas tröjor från succésäsongen skulle auktioneras ut, vilket fick stora delar av truppen att reagera starkt.

Flera av dem gick ut på Twitter och sågade beskedet och skriverierna blev genast många.

Under fredagen var twitter-inläggen raderade – och enligt BLT var det på order av Per Hånberg. Han ska ha skickat ut ett sms till spelarna och sagt sin mening.

"Var ytterst olyckligt"

Och auktionen fortsätter nu som planerat, skriver Karlskrona på sin hemsida. Klubbchefen Rolf Lindberg har diskuterat händelsen med spelarrådet. I texten står det:

"Reaktionen från spelarna bottnar i bristande information, missförstånden är nu utredda. Vi är också överens om att torsdagens kommunikation på sociala medier var ytterst olycklig."

– Det är tråkigt att det blev som det blev. När det är saker av den här karaktären bör man ta det inom klubben med sin arbetgsgivare. Det blir så polariserat att säga att allt är rätt eller fel och nu har vi en dialog internt. Men det blev inte så snyggt, säger Tobias C. Larsson.

Sponsorerna är arga

Klubbens beslut och spelarnas agerande kan samtidigt få konsekvenser för Karlskrona.

BLT skriver att minst två sponsorer har meddelat att de kan hoppa av samarbetet efter det inträffade.

– Det finns både sponsorer och fans som är missnöjda med situationen. Men jag hoppas inte att det blir så att de hoppar av, säger Tobias C. Larsson.