Wennerholm om publikfiaskot: Får vänja oss

Skellefteåfans

Det har bara spelats två omgångar i SHL.

Men det är redan publikkris.

Fjorton matcher och inte en enda utsåld arena.

Och två historiska bottenrekord slogs på samma gång i Skellefteå och Örebro.

När grundserien startade i fjol var sex av de fjorton första premiärmatcherna utsålda.

Det slutade ändå med sämsta publiksnittet på fjorton år.

Vart det är på väg den här säsongen är redan så tydligt att varningsklockorna borde ringa på SHL-högkvarteret i Stockholm.

Säsongen har startat med katastrofsiffror på flera arenor.

Skellefteå hade sämsta publiksiffran i en premiär på tolv år, när de tog emot Färjestad i Skellefteå Kraft Arena på torsdagen. Sämsta premiärpubliken sedan de kom tillbaka till SHL 2006.

Och det alltid så pålitliga Örebro satte ett nytt bottenrekord, då publiksiffran för första gången var under 5 000 i ombyggda Behrn Arena sedan invigningen inför säsongen 2015/16.

Samma Örebro som varit helt överlägsna i att ha utsålda hus (5 500) de tre senaste säsongerna och haft högsta beläggningen av alla lag.

Ofrivillig klubbhistoria

Nu skrev de 4 942 som kom till premiären mot Luleå ofrivillig klubbhistoria.

Det allvarliga är att premiäromgångarna historiskt brukar locka storpublik efter sommarens hockeyabstinens hos fansen, för att sedan dyka och lägga sig på lägre nivåer.

Sedan kommer en ny topp under julhelgens speldagar.

Jag åkte till nykomlingen Moras premiär mot Rögle och trodde att SHL:s minsta arena ändå skulle vara utsåld.

Med 4 514 platser och SHL-premiär efter nio års väntan, skulle det väl inte vara några problem att fylla upp det som nu heter Jalas Arena.

Men icke.

Det kom 4 011, det fanns en hel del tomma stolar och gott om utrymme på ståplats.

För att inte tala om bortastå.

Känns alltid halvtomt

Där stod det tre Röglesupportrar när första perioden startade för att sedan bli fem då ytterligare ett grönklätt par hittade dit en bit in i matchen. Här måste SHL se över sina regler för hur många platser som ska reserveras på bortastå. I Mora framstod det bara som löjligt med reserverade platser för fans som inte fanns.

Nej, SHL-hockeyn är inne i en ond cirkel och ett problem är att många klubbar tog i alldeles för mycket när arenaboomen kom i början av 2000-talet.

Jag tror det skapades en hel del hybris när Färjestad inledde arenabyggandet med imponerande Löfbergs Arena. De drog med sig andra, framförallt Linköping och Brynäs, som överskattade de publika framtidsutsikterna.

Nu har de här arenorna blivit en belastning med sin överkapacitet och glaset känns nästan alltid halvtomt när jag bänkar mig i Karlstad, Linköping eller Gävle.

Men att det är tomt på läktarna betyder inte att hockeyintresset minskat.

Det betyder istället att det är fullt i tv-sofforna.

CMore har betalat miljarder för ett rekordlångt tv-avtal med SHL som sträcker sig ända till 2024.

Det finns naturligtvis en anledning till det.

Hockeyn behåller sitt grepp hos publiken.

Och SHL-klubbarna har större ”biljettintäkter” än någonsin, med skillnaden att de tar omvägen via CMores abonnemang.

Och jag förstår att publiken - framförallt den unga - föredrar att se en SHL-match på tv:n, läsplattan eller mobilen och få allt serverat via femtioelva hd-kameror, som avslöjar varenda iskristall i en stoppsladd.

Dessutom på en sann VIP-plats i en mjuk tv-fåtölj och med en kall öl inte längre bort än kylskåpet i köket.

Det är inga köer till toaletten heller och ingen bil att parkera.

Men för oss där på läktaren är det förbannat tråkigt med dessa halvtomma och alldeles för stora arenor.

Det är kanske dags för SHL att sänka sina arenakrav.

De som kan tvinga nykomlingen Mora att bygga drygt 500 extra platser för en publik som inte finns.

Karlskrona pungade ut med 80 miljoner för en ombyggnad av sin arena när de gick upp i SHL och tar numera in 5 050 åskådare.

Det har varit fullt en enda gång sedan dess och det var i premiären mot Leksand förra säsongen.

Snittet landade på 4 005 åskådare när säsongen var över och det var en genomsnittlig överkapacitet med tusen tomma stolar. Årets premiär mot Skellefteå lockade bara 3 943. Det känns som miljoner kastade i sjön.

Lösningen, då?

Jag tror inte det finns någon. När alla matcher tv-sänds går det ut över publiken på plats. Det är inte konstigare än så. Det är det pris SHL för betala för sitt rekordavtal.

Kraftigt sänkta biljettpriser kanske skulle locka tillbaka en del till läktarna, men jag tror inte ens det räcker.

Vi får nog vänja oss vid halvtomma arenor tills det är dags för SM-slutspel framåt vårkanten.

Tyvärr.

LÄS VIDARE