Miljardären: ”Jag är bara en parentes”

Foto: Johan Håkansson
HOCKEY

LULEÅ. Luleå Hockey hade en dröm – men saknade pengar.

Då fick mångmiljardären ett samtal.

– Det här är första gången jag går in och stöttar ett enskilt projekt. Jag gör det för att det är så viktigt, säger Jakob Porser till Sportbladet.

Luleå Hockey tänker investera 40 miljoner kronor för att göra Coop Arena till en supermodern arenaupplevelse som innefattar all teknik man kan tänka sig.

Den satsningen hade inte varit möjlig utan Jakob Porser, 40.

Luleåsupportern som blev mångmiljardär genom en försäljning av dataspelet Minecraft har i flera år stöttat föreningen passivt.

– Jag är ingen sponsor. Jag betalar bara lite extra för mitt årskort, har han sagt om sitt årliga stöd på ungefär tio miljoner kronor.

Mörkar summan

Men den här gången går han in med stora belopp för ett bestämt projekt.

– Jag tyckte det var självklart, för jag har tänkt exakt på dessa frågor under en ganska lång tid, säger han.

Varför Luleå blir först i SHL beror på att Magnus Sjölund, vd:n för Bright Group Sweden AB, sedan tidigare känner Peder Jidström, Luleås förre klubbdirektör.

Jidström kommer i och med detta projekt att återgå till Luleås organisation i en ny roll på marknadssidan.

Men utan Porsers pengar hade det inte varit möjligt att genomföra.

– Jag vill inte säga hur mycket jag går in med. Det behåller jag för mig själv. Men det är inte allt. Däremot känns det klockrent att kunna hjälpa till litegrann, även om jag är en parentes.

”Publiken blir mer kräsen”

Porser har en egen loge i Coop Arena och ser många matcher varje år. Han har också noterat de sviktande publiksiffrorna och insett att utvecklingen måste brytas.

– TV-produktionerna blir bättre och då krävs det en parallell utveckling i arenorna så att inte folk fastnar med arslet i TV-soffan. Publiken blir allt mer kräsen och det gäller att tävla mot det.

Nu hamnar Luleå i framkant, hur känns det?

– Det är jättekul. På sikt hoppas jag vi får se mer sånt här i SHL. Men som Luleåsupporter är det roligt att Luleå blir först och gör ett avtryck och tar ett rejält kliv framåt.

Porser ser, trots denna satsning, sig själv som en supporter och ingenting mer.

– Jag representerar inget företag. Jag har ingen logotyp. Jag gör det här för att hjälpa klubben och kommunen. Det har varit en rolig process där alla dragit åt samma håll och nu ser jag verkligen fram emot hemmapremiären den 15 september mot Brynäs.

Målet: att fler följer efter

Hur tror du konkurrenterna reagerar?

– I grund och botten är det här bra för hockeyn. Nu blir Luleå först, men alla får därmed se vad som går och göra. Jag hoppas att de ska hämta inspiration.

Och sedan följa efter?

– Jag gissar det om de tycker det här blir bra. Och jag är fullt övertygad om att det kommer att bli bra

Magnus Sjölund från Bright Group hoppas nu att Coop Arena i Luleå ska bli ett enda stort showroom där alla får se vad som går att göra med den senaste tekniken.

– Det här blir superhäftigt och den 15 september då smäller det. Men tekniken är bara en möjliggörare, en skapar förutsättningar för en ökad upplevelse. Och det måste vara roligare att se live än att sitta framför TV:n.

ARTIKELN HANDLAR OM