”Jag förstår att de är skitförbannade”

ATG-vd:n i TV12: ”Jag vill å ATG:s vägnar be alla kunder om ursäkt”

Uppdaterad 2018-12-26 | Publicerad 2018-12-25

Det var klassisk uppesittarkväll på V75 – då brakade ATG:s teknik samman.

Under juldagen bad ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth om ursäkt till kunderna direkt i TV12.

– Jag förstår att de är skitförbannade, säger han.

ATG:s hemsida kraschade helt under den tidiga söndagskvällen.

Sajten låg nere under hela V75-omgången, som startade 20.00, efter att ha blivit uppskjuten från 19.30, på grund av de tekniska problemen, bara en del kunder lyckades logga in på atg.se och Tillsammans-sidan.

Flera spelare kontaktade Aftonbladet med sin besvikelse över att inte kunna lämna in sina spel till den klassiska uppesittarkvällen.

– Från kl 17.00 fick våra kunder problem med att spela via atg.se och ATG-butikerna. Vi tog emot spel men många drabbades av problem att lämna in sina system. Den troliga orsaken bakom problemet var en tvingande teknisk förändring gällande spelansvaret vi har gjort i vårt system för att anpassa oss till den nya spellagen efter nyår, sa ATG:s informationschef Patrik Brissman.

Tappade 60,7 miljoner

Sportbladet krönikör Mattias Karlsson skrev att det är tidernas största travfiasko.

Under julafton bröt ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth tystnaden i ett mejl till Travronden.

– Gårdagen var den allvarligaste it-incidenten vi har haft under mina sex år på ATG. Vi var extremt långt från där vi vill att ATG ska vara, skrev ATG:s vd, Hans Lord Skarplöth, i ett mejl.

Uppesittarkvällen i fjol omsatte 98 650 583 kronor. I söndags landade siffran på 37 860 635 kronor. Ett tapp på 60,7 miljoner kronor.

”Ingen höjdarjul”

Under juldagen gav ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth sin syn på problematiken och bad kunderna om ursäkt i V75 Direkt i TV12.

– Det var ingen höjdarjul i år. Jag vill å ATG:s vägnar be alla kunder om ursäkt. Det är självklart att kunderna blir upprörda när man laddat inför en uppesittarkväll med V75 och ATG inte levererade det vi vill ville göra. Jag förstår att kunderna är skitförbannade kort och gott, säger han.

Under 2018 har spelbolaget gjort hundratals förändringar som har med den nya reglerna 2019 att göra och den nya spelregleringen, där bland annat ATG ska erbjuda spel på sport och casino. Under söndagen handlade teknikhaveriet om teknik länkat till nya lagkrav från och med 1 januari.

– Det är bedrövligt att det ska bli så. Det är svårt att glädja sig åt de andra 99 ändringarna som har gått bra, när det gick som det gjorde i söndags, fortsätter Hasse Lord Skarplöth.

”Jag bär yttersta ansvaret”

ATG-vd:n medger också att han bör det yttersta ansvaret som vd och att spelbolaget, som fram till årsskiftet i alla tider erbjudit spel på hästar i monopolställning.

– Vi förlorade miljontals kronor i söndags i omsättning, men det är inte det allvarligaste, utan det är länkat till förtroende. Återigen, jag vet att det finns jättemycket kunder som är förbannade på ATG, säger han och fortsätter:

– Jag bär det yttersta ansvaret och det tyngsta ansvaret på ATG. Min viktigaste uppgift är att omge mig med människor jag tror på. Där känner jag mig trygg, trots det som hände i söndags.

På frågan från V75 Direkt om kunderna på något sätt skulle kompenseras efter uppesittarkvällens fiasko sa Skarplöth så här:

– Förtroendet för ATG har fått en rejäl knäck. Det första att se till är att tekniken funkar. Det har en gjort i dag och det ska den göra framöver. Det problemet som hände i söndags är löst och kommer inte hända igen. Vi har fullt med folk på plats i dag, som ska se till att ingenting annat händer.

Prenumerera på nyhetsbrevet Travkollen

Allt om det hetaste i travets värld – varje fredag!

Följ ämnen i artikeln