Daniel Redén: ”Han känns bra, riktigt bra”

Tränaren inför Prix d’Amérique med Propulsion och Lionel N.O.: • Febern • Uppladdningen • Konkurrenterna

Uppdaterad 2019-01-23 | Publicerad 2019-01-22

Daniel Redén och Propulsion.

Fyra 2017 och trea i fjol – på söndag är Propulsion en av förhandsfavoriterna i Prix d’Amérique.

Inför världens tuffaste travlopp berättar tränaren Daniel Redén om vilken konkurrent han är mest rädd för, reaktionerna efter senaste V75-starten, febern hos Propulsion och uppladdningen inför storloppet.

– I mitt huvud känns vårt upplägg rätt, säger 39-åringen.

På söndag smäller det igen.

Världens tuffaste travlopp Prix d’Amérique avgörs på Vincennes kolstybb i Paris.

Och på förhand nämns regerande mästaren Readly Express och Daniel Redéns Propulsion som heta segerkandidater tillsammans med de franska stjärnhästarna. Propulsion slutade fyra 2017 och trea i fjol.

Under måndagen twittrade tränare Daniel Redén ut en bild att Propulsion var redo för det stora slaget. På bilden visade Propulsion sina muskler och passade även på att välta (!) Eiffeltornet.

– Det var en rolig grej som jag ville testa. Det var lite på skoj men jag hoppas att den symboliserar någonting, säger Daniel Redén.

”Jag var nog mest besviken”

Och anledningen till tweeten kanske inte är så konstig.

I den senaste starten på V75 den 29 december slutade ”bara” Propulsion tvåa som storfavorit. Efter loppet meddelade Daniel Redén att hästen stod med feber och inte var kurant. Andraplatsen medförde flera reaktioner från besvikna spelare.

– Det var mycket negativa skriverier med mycket mail och meddelanden. Så är det när vi är i en bransch när pengar är involverat. Jag kan förstå viss besvikelse från folk som spelat, men jag kan inte göra mer än att försvara min häst, han var inte kurant och jag var nog den som var mest besviken som hade en sjuk häst, det är kött och blod, säger han och fortsätter:

– Vi är ganska härdade vi som håller på med hästar. När det är spel med i bilden så vet man att folk kan bli ledsna. Jag tror samtidigt att folk som skriver ångrar sig efteråt då det ibland kan gå lite för långt.

Örjan Kihlström kör Propulsion på söndag.

”Det är inte optimalt”

Senare samma vecka visade Propulsion upp bra värden och förra veckan gick han att ett stenhårt jobb. Efter gårdagens avslutande jobb var Redén belåten.

– Han känns bra, riktigt bra. Han har kommit tillbaka starkt och svarat så som jag velat. Nu har han det trycket han ska ha för att starta i Prix d’Amérique.

Har sjukdomen stört uppladdningen?

– Det störde lite så klart, det är inte optimalt och sätter ned hästen och det tar en tid att läka ut. Men man ska tänka på att han faktiskt inte missade något träningsjobb på grund av det, han skulle ändå haft sin vila eftersom han precis hade startat. Senare den veckan var värdena bra igen och han gick ett normalt jobb. Sen ville jag testa honom förra veckan rejält, det var därför jag körde det tuffa jobbet med honom.

Laddade med skidresa

Under tisdagen inleder Propulsion och stallkamraten Lionel N.O. resan ner till Frankrike. På onsdag flyger Daniel Redén ner för att möta upp hästbussen. Stall Redén kommer, precis som i fjol, hålla till i Chamant.

– Det är lite avskilt och inte så mycket ruljans som det är på exempelvis Grosbois. Det är ungefär samma upplägg som i fjol, bortsett från att han har tränat på hemma i stället där han trivs som allra bäst.

Går det att ge något schema dag för dag?

– Nja, inte så där. Jag vill inte avslöja alla detaljer men han kommer gå lite lätt i slutet på veckan. Han brukar ta resan bra och åker ner tillsammans med Lionel N.O.. De står bredvid varandra i en varsin box, det är precis som om de skulle stå hemma.

Daniel Redén valde själv att ladda upp med skidåkning i Schweiz.

– Jag laddade batterierna, det var därför jag åkte. Jag överlät ansvaret till skötaren (Ellinor Wennebring) och åkte ner och umgicks med vänner. Jag vill inte överarbeta och inte heller att det ska bli så intensivt. Vi följer vår plan och ingenting ska bli överforcerat.

Örjan Kihlström och Daniel Redén.

”Det var ganska yrt förra året”

I fjol hade Daniel Redén med tre hästar i Prix d’Amérique. I år kommer ”bara” Propulsion och Lionel N.O. till start.

– Det kanske är bättre nu när vi har två stycken. Det var ganska yrt förra året. Men det känns bättre och bättre och vi har valt ett upplägg som känns rätt för hästarna. Sen kanske det blir helt fel, men det vet man aldrig. I mitt huvud känns det rätt i alla fall.

Även om Daniel Redén är tydlig med att han ser Propulsion som stallets bästa chans på söndag så vill han inte räkna bort Lionel N.O. som kommer att köras av ägaren Göran Antonsen för andra året i rad.

– Banan var inte till hans fördel senast på Bergsåker, sedan har vi aldrig tänkt att Lionel är en rejäl vinstchans i Prix d’Amérique, men han har allting att vinna. Har han en bra dag då allting klaffar och stämmer kan han vara topp-tre. Han växer ju större uppgiften blir och så pass smart. Man ska aldrig räkna bort honom.

”Den häst jag är mest rädd för”

Till sist kommer vi in på konkurrenterna i söndagens storlopp. Regerande mästare är Timo Nurmos Readly Express med Björn Goop i sulkyn.

– Han har visat att han är en häst som är svår att slå, även om vi lyckats någon gång. Han har sett fin ut i de förberedande loppen och blir som vanligt en svår nöt att knäcka.

– Bold Eagle har sett otroligt fin ut. Jag tycker han gick bra näst senast, då alla sa att han inte var så bra. Han fick ett styggt lopp då. Folk säger att han behöver ett optimalt lopp och hänga i ryggar, jag tycker nog det är lite överdrivet. Han klarar nog av att gå en rejäl repa några hundra meter. Bold Eagle är Bold Eagle och är alltid bra.

Den konkurrent som Daniel Redén hyser allra störst respekt för är dock Jean-Michel Bazires Belina Josselyn.

– Hon såg riktigt fin ut senast och Bazire är en mästare på att ställa i ordning sina hästar. Det är den häst jag är mest rädd för. Så fin som hon såg ut senast så lär hon inte ha blivit sämre med det loppet, en riktigt bra märr.