Banornas drag – köpt in supermaskin: ”Otroligt”

Nya miljonfräsen ska förbättra underlaget: ”Imponerade”

Uppdaterad 2023-04-24 | Publicerad 2023-04-20

Nya superfräsen ska förbättra underlaget och skapa bättre ekonomiska förutsättningar för 13 svenska travbanor.

Nya superfräsen ska förbättra underlaget för hästarna.

Nu blir den verklighet på 13 svenska travbanor.

– Det blir en enorm skillnad, säger Ulf Månsson, banmästare på Rommetravet.

13 svenska travbanor har gått ihop och investerat i en ny supermaskin som ska förbättra banornas underlag.

Miljonfräsen ska också ge travbanorna bättre ekonomiska förutsättningar.

De två senaste dagarna har en av initiativtagarna till projektet, Rommetravets banmästare Ulf Månsson, varit på resande fot och studerat det nyinköpta verktyget.

”Kommer spara pengar”

Han har tillsammans med dalabanans travbanechef Sven Eriksson talat sig varm om idén och nyligen stod det klart att projektet blir verklighet.

– Jag har varit på Tingsryd och Mantorp. Fräsen kommer att spara pengar samtidigt som vi får bättre banor. En normal banomläggning kostar ungefär fem miljoner kronor. Det blir en enorm skillnad gentemot en banomläggning. Nu äger vi den själva och den ska transporteras mellan banorna, berättar Ulf Månsson, banmästare på Dalatravet Romme.

Vad kostar den att köpa in totalt?

– Kostnaden blir lite över en miljon. Vår kostnad på Romme blir cirka 100 000 kronor. Vi har också köpt in en del tillbehör.

”Många som varit emot”

Superfräsen är redan i bruk och finns för närvarande på Mantorpstravet.

I maj ska den transporteras till Ulf Månsson och Rommetravet.

– Den ska hjälpa till så att vi inte behöver lägga om travbanan. Det finns dött material längre ner i banan och banan blir hård i botten till slut. Vi kommer att lägga på ”2–4 millimeter” som man fräser ner cirka 10–15 centimeter i banan. Det är ganska nytt, vi gjorde detta på Romme för tio år sedan och på Rättvik för sju år sedan. Man testade också på Dannero i fjol, fortsätter Månsson.

Hur ser övriga banor på ett sådant här upplägg?

– Det är många som varit emot det här. De tror inte att det är bra och har lyssnat på andra experter, att man måste lägga om banan. Men Dannero, när de testade, var jättenöjda och vår kontakt på förbundet Svensk Travsport var också mycket imponerad i höstas när vi presenterade det här.

– Maskinen kommer från Finland och är otroligt bra och lätthanterlig. När vi transporterar den mellan olika banor är det inga problem. Man bara ställer på ett maskinflak och fraktar.

Nya superfräsen testas.

”Tar ungefär en dag”

Hur lång tid behöver man använda den och hur länge får den stanna på varje enskild bana?

– Det tar ungefär en dag att fräsa banan, sen får man jobba ihop den igen. Tre, fyra dagar får man räkna med att hålla på och under den tiden är den avstängd. Sen kan man tävla. Om det regnar kan man inte fräsa, då får man vänta, men varje bana har fräsen i en vecka, så det borde inte vara några problem.

Följ ämnen i artikeln