Skarpa filmer på släkten i jul?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-29

Fiasko för världens första blu-ray-kamera

Högupplösta videokameror har funnits ett tag men det här är första gången en äkta blu-ray kamera lanseras. Det här är avancerade grejer med inspelning både på skiva och hårdisk men bildkvaliteten reser en del frågetecken.

Den nylanserade blue-ray-kameran från Hitachiär ett par hekto tyngre än andra jämförbara modeller vilket kan kännas i armen efter några timmars användning. I handen känns kameran tyvärr inte helt ergonomiskt optimerad vilket förmodligen beror på att skivformatet kräver en rätt stor lucka. Det funkar, men har man små händer kan det vara svårt att få riktigt grepp om kamerahuset

Huvudnumret för BD7HE är som sagt dess förmåga att spela in på blu-ray skivor med betydligt större lagringskapacitet än dvd. Tyvärr är inte det format som kameran komprimerar innehållet inte kompatibla med andra format vilket minimerar utbudet av användbara redigeringsprogram som kan arbeta med material från den här kameran.

Nu är i och för sig en av poängerna med en hybridkamera att man kan använda hårddisken för att spela in en hel del råmaterial för att sedan bränna över en redigerad version till skiva för slutförvaring. En enkel och smidig metod då man inte behöver blanda in dator eller redigeringsprogram över huvud taget.

En invändning är dock att de inbyggda redigeringsmöjligheterna på sin höjd är rudimentära och relativt bökiga att genomföra jämfört med att redigera på en datorer. Det handlar i princip bara om att ta bort oönskade scener men användbara funktioner som ljudpålägg och grafik finns inte tillgängligt i kameran.

"Dassiga färger, kornighet och smetiga rörelser"

Blu-ray förknippar väl de flesta med hög upplösning och mycket god prestanda och en naturlig förväntan på en videokamera som använder sig av detta nya format är hög bildkvalitet. Tyvärr falerar Hitachi DZ-BD7HE uppseendeväckande grovt på den punkten.

En av de allra viktigaste funktionerna hos en bra videokamera, och som man definitivt har rätt att förvänta sig när produkten kostar ett femsiffrigt belopp, är god prestanda vid lågljusförhållanden. En stor del av det vi filmar sker inomhus med kanske två eller tre lampor tända i rummet och är kameran välbyggd, med en någorlunda stor bildsensor, är sådana förhållanden inga problem. När det kommer till den här kameran blir resultatet istället dassiga färger, kornighet och smetiga rörelser. Situation förbättras inte heller av att kamerans autofunktioner fungerar dåligt. Exponeringen hänger exempelvis inte alls med utan reagerar ryckigt på förändrade ljusförhållanden och autofokusen har stora problem om inte objektet är ordentligt upplyst.

Tyvärr erbjuder kameran mycket lite för den som vill experimentera med manuella kontroller för att försöka förbättra resultatet. I den här prisklassen förväntar man sig manuell bländare, gain, slutare och bättre fokusverktyg men inget av detta kan BD7HE skryta med.

När man väl kommer ut i fullt dagsljus med den här produkten transformeras den som genom ett trollslag till en mycket bra videokamera. Under väl upplysta förhållanden blir bildkvaliteten betydligt vassare med fin skärpa och vackra mättade färger. Så som vi vill att en blu-ray kamera skall vara.

”En lamborghini med rapsmotor"

Hitachi ska ha cred för att de vågar gå i bräschen med ny teknik men den här gången räcker det tyvärr inte med att vara först. Man måste vara bra också. Kanske hade de för bråttom för BD7HE känns som en lamborghini med rapsmotor, det vill säga försummad potential.

Om du tror att du vid något tillfälle kommer använda den här kameran inomhus kan vi inte rekommendera den över huvud taget. Det är helt enkelt inte en bra affär att köpa en kamera för drygt 14 000 kronor som i många aspekter presterar i nivå med en instegsmodell för ett par tusenlappar.

Läs en längre version av artikeln på Prylportalen

Andreas Liebert, Prylportalen

Följ ämnen i artikeln