Många trogna fans lyfter klassiska kameramärken

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-25

De började som bleka kopior. Nu är de älskade åldringar.

Canon och Nikon har varit med länge, men är större och starkare än någonsin – tack vara sina trogna fans, fotoganerna.

Precis som de största idrottsklubbarna har Canon och Nikons sina fans och fanklubbar.

– Kärleken till varumärket Nikon är extremt stark, säger Birgitta Wetterlind på Nikon till tidningen Dagens Media.

Under det senaste året har försäljningen av systemkameror ökat med 55 procent till totalt 67 000 kameror på den svenska marknaden.

Enormt intresse

Intresset för Canons och Nikons nya modeller är enormt på nätet. På Fotosidan.se finns 150 olika trådar om Nikons kommande modell D300 - och det är flera månader till kameran kommer till butik.

Canon nya modell Eos 40D får också massiv uppmärksamhet. En tråd om kameran har lästs mer 100 000 gånger.

Magnus Nilsson på Canon har bara gott att säga om fotoganerna.

– De är utmärkta varumärkesambassadörer utan att vi behöver gärna något.

Gratisreklam

Att pressfotografernas vita canonobjektiv syns vid varje sportevenemang är också gratisreklam för Canon.

Under 2006 la Canon 36 miljoner på reklam i Sverige och Nikon 8 miljoner. Reklamvärdet som de trogna fotoganerna och yrkesfotograferna ger torde överskrida dessa siffror rejält.

Nyheter

Magnus Fröderberg, Kamera & Bild

Följ ämnen i artikeln