Mejla

Kalle Sundin

Nedlagda flygplatser är inget att gotta sig i

MP-liberaler saknar folklig lyhördhet

Publicerad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Regeringen har fattat beslut om att lägga ned Bromma flygplats. Men då bör den även prioritera höghastighetsbanor och upprustning av kärnvägen.
Foto: MARCUS ERICSSON
Regeringen har fattat beslut om att lägga ned Bromma flygplats. Men då bör den även prioritera höghastighetsbanor och upprustning av kärnvägen.

LEDARE

Sveriges klimatpolitiker borde leva efter en enkel regel: glädjen över att stoppa eller lägga ner verksamheter får inte vara större än den som kommer av att leverera nya hållbara alternativ.
Det har nämligen varit fest i miljöpartistiska sociala medier-flöden. Ledande företrädare har med sina bredaste leenden jublat över att regeringen ska tillsätta en utredning för att avveckla Bromma flygplats. Stockholms borgerliga MP-liberaler Daniel Helldén och Lorentz Tovatt har firat med tårtkalas i solen.

Foto: Skärmdump/Twitter


Att lägga ner flygplatsen är helt rimligt. Fler måste ta tåget, det kräver klimatkrisen av oss. Då måste politiken satsa mer på järnväg, men även prioritera bort flygplatser.

Dessutom behövs markytan i Bromma för att fylla det skriande behovet av fler bostäder i Stockholm. I stort sett alla initierade aktörer – statens flygplatsbolag Swedavia, miljöorganisationer och handelskamrar – är eniga om avvecklingen. Att regeringen nu är redo att förverkliga det är bra.

Men i de här lägena krävs lite fingertoppskänsla. Politiker måste se skillnad mellan att motivera viktiga beslut och att gotta sig i dem. Klimatkämpar behöver förstå att nedstängningar betyder att arbetsplatser försvinner och livspussel försvåras.

Att något är rätt innebär inte detsamma som att det är enkelt. Omställningspolitiken måste kunna hantera det, skapa trygghet och visa fördelarna med ett fossilfritt samhälle. Bara så kan den vinna folkligt stöd.

Att avveckla Bromma flygplats är en av de lägst hängande klimatpolitiska frukterna. Som arbetsplats är den inte avgörande för sysselsättningen i regionen och den som måste flyga till eller ifrån Stockholm har Arlanda att tillgå. Det kommer uppstå betydligt svårare beslut och situationer kommande decennier när omställningstakten skruvas upp. Nåde den som då plockar fram bakverk i fel läge.

En inkluderande klimatrörelse måste klara av att förklara sin politik utan att leta effektsökande konflikter med högerstollar som moderaten Lars Beckman & Co. Sådana kanske får gröna storstadsanhängare att applådera, men skapar irritation i andra led.

Att Miljöpartiet saknar lyhördhet är ett problem för alla som vill att omställningen förankras brett i landet.

När är det läge att duka fram tårtan då? Exempelvis om regeringen klubbar en lånefinansierad höghastighetsbana som inte tränger undan andra viktiga järnvägsinvesteringar. Då tar Sverige de steg som krävs för att möjliggöra hållbart resande på allvar. Eller när vi får på plats ett fungerande stamnät som snabbt kan transportera förnybar el dit den behövs. Eller när fler industrier ställer om sin produktion och etablerar fossilfria jobb utanför storstäderna, vilket skapar större skatteintäkter till välfärden.

Då finns det verklig anledning att fira.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.