Volvo stramar upp designen

Uppdaterad 2013-02-20 | Publicerad 2013-02-18

V70, XC70, XC60, S60, V60 och S80 får ny form

Renare, fyrkantigare och mer lyx. Krafset rensas bort och den skandinaviska formen blir tydligare.
Ja, så ser de fem upputsade modellerna ut som Volvo visar i dag.
Hittills har de som vill ha en lyxbil varit hänvisade till Audi, BMW och Mercedes. Men nu gör Volvo ett nytt försök att tränga sig in bland hermelinerna.

När tysken Stefan Jacoby blev chef för Volvo 2010 var hans första åtgärd att försöka strama upp formgivningen och öka den upplevda kvalitetskänslan. Formerna skulle vara rena, känslan skulle vara som Audi.
Det blev en tuff tid. Jacoby visade med hela handen och det blev ett bryskt uppvaknande bland personalen som gått lite på sparlåga de sista åren under Fords ledning.
Ford hade dels dragit ner på utvecklingspengarna, till ett minimum, något som satt Volvo i en besvärlig situation i dag när fler modeller redan borde ha varit ersatta av nya. Dels saknade man kraftfulla chefer på mellannivå som kunde föra arbetet framåt.
Henrik Otto var designchef när S80 och V70 skulle ersättas 2007. Ett svagt ledarskap som ledde till en formgivning som ju var sämre än den bil som skulle ersättas. Bilens former spretar för att dölja att grundformen inte riktigt håller.
Sen kom Steve Mattin som ny designchef och hans mantra "Out of the Box" kom att prägla de senare modellerna XC60 och S och V60. Han slängde ut funkisformerna som dominerat Volvo de senaste decennierna och ersatte med organiskt böljande former, skarpt sluttande bakluckor och en hög sidolinje men kraftigt avsmalnande sidorutor.
Stefan Jacoby gav Mattin sparken och innan han hunnit anställa en ny designchef satte han själv ribban för den nya formgivningen. Ordern, för det var en order löd: Rensa!

Renare former

I dag visar Volvo upp de fem rensade modellerna i Göteborg. Stadsjeepen XC60 har fått de största förändringarna. Den skarpa sidolinjen är kvar, den kräver en helt ny grundstruktur för att komma åt. Men fram är det stiligt med fyrkantiga former och en hel del krom.
Jämför med Volkswagen som återinförde kromen på sin Passat för två år sedan. Krom signalerar lyx, säger Jacoby. Utan krom kan vi aldrig närma oss de tyska lyxbilsmärkena (dit Jacoby inte räknade VW).
Typiskt är också att de tramsiga "dna-lamporna" är borta. Bortrensade! De fyllde ju ingen som helst funktion, mer än att Steve Mattin ansåg att de gav bilarna en speciell karaktär.
Det ansåg inte Stefan Jacoby.
V70 och S80 är gamla skolan, innan Mattin införde sitt organiskt böljande formspråk. Men fram ser det vagt och osäkert ut. Tills nu.
Även här har det blivit tydligare och mer kraftfullt, utan krusiduller. Det är kromade grillar och fyrkantiga strålkastare.
Den stora omgörningen, den största på mycket länge hos Volvo, tog hårt på personalen.
Många gick på knä, andra muttrade i fikarummet. Men grundproblemet för Volvo är att man ligger ett par, kanske tre år efter med utvecklingen av nya modeller.

Tillbaka i boxen

Den stora stadsjeepen XC90 skulle ha varit ersatt för flera år sedan, den kommer nästa år och är den sista bil som Steve Mattin fick ansvar för.
Tekniskt är den den första Volvon som baseras på Volvos nya egenutvecklade teknik med nya motorer, som byggs i Skövde och en ny bottenplatta som kan varieras för att passa olika stora modeller.
Först 2015 är det dags att ersätta V70 och S80 och då är Volvo tillbaka i boxen. Då blir Volvo en funkisbil igen, fyrkantig och praktisk, som Volkswagens bilar. Nye chefen för design anställdes av Stefan Jacoby och heter Thomas Ingenlath. Han kommer liksom Jacoby från Volkswagen-koncernen.
Men Ingenlath har inte hunnit med att förändra de modeller som visas i dag. De har ritats om under Stefan Jacobys vakande öga.
Vad betyder lite krom och stramare linjer för Volvo?
En hel del. Mer än man kanske kan tro. Volvo ligger mycket bra till när det gäller tillförlitlighet, i det absoluta toppskiktet. Köregenskaper och komfort är också i topp. Och säkerheten, förstås.

Stenhård konkurrens

Men det räcker inte i bilhallen. Där krävs det också en utstrålning av lyx och glamour för att locka köparen som ju annars har en hel rad billigare, och nästan lika fina bilar att välja på.
Volkswagen är i hasorna nu, till och med bättre än Volvo på en del punkter. Peugeot kommer starkt och koreaner och japaner, de är överallt.
Volvo måste särskilja sig, måste närma sig de tre tyska lyxbilarna Audi, BMW och Mercedes för att ha en framtid.
Stefan Jacoby inledde den svåra resan. Nu får hans efterträdare Håkan Samuelsson ta vid. Och nu gäller det att styra rätt. Konkurrensen är knivskarp. Kina-marknaden inte så lättflörtad som man trodde för ett par år sedan. Och dollarn är svag vilket betyder att de bilar som säljs i Amerika, Volvos viktigaste marknad, inte ger en krona i vinst.
En svår resa, men det Volvo visar i dag är en bra start.

Följ ämnen i artikeln