Byggd för succé

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-11

Nya Triumph Speed Triple en dröm på småvägar

Sedan Speed Triple introducerades 1994 har modellen blivit Triumphs storsäljare med över 65 000 sålda exemplar runt om

i världen.

Johan Ahlberg provkörde 2011 års modell på härliga kuperade bergsvägar i södra Spanien och på ultraläckra Ascaribanan.

Det första som gamla inrotade fans av Speed Triple lär lägga märke till är de nya strålkastarna som i stället för att vara runda som tidigare nu fått en polygonisk form av senaste snitt.

Motorn har placerats 3 millimeter längre fram i den nya aluminiumramen och dessutom lutats sju grader ytterligare framåt än tidigare, för att på så vis fördela mer vikt på framhjulet. Den nya aluminiumramen är dessutom smalare än hos tidigare modeller och erbjuder samtidigt bättre markfrigång.

Du som synat modellen ingående har kanske lagt märke till att drivkedjan numer löper genom svingarmen medan bromsledningen är dragen undertill.

Nu med 135 hästkrafter

Motorn öser på med sin urtypiska kraft som tidigare versioner blivit så älskade för. Lätet från den trecylindriga radmotorn är fullkomligt underbart. Redan från mycket lågt varvtal finns härligt med bottenvrid att tillgå.

Samtidigt vill jag poängtera att den nya versionen av Speed Triple överlag är betydligt mer städad än föregångaren. Den trecylindriga motorn har alltid bjudit på en god portion med välljud och karaktär. Nu uppges den erbjuda 135 hästkrafter som bäst vid 9 400 varv, vilket är fem hästkrafter mer än tidigare. Vridmomentet har ökat från 103 till 111 newtonmeter vid 7 750 varv.

Stort steg framåt

Motorn är märkbart starkare och bromsarna är mycket effektiva, och samtidigt lättdoserade. På den här snabba banan känns det extra bra att vare sig bromsarna eller motorcykeln för övrigt bjuder på några överraskningar som stör körningen och njutningen.

Nya Speed Triple är inte bara ett litet steg framåt, utan ett stort. Aldrig förr har Speed Triple varit så trevlig men utan att för den sakens skull ha tappat sin härliga busfaktor.

Följ ämnen i artikeln