Fem stjärnor är inte allt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-09-21

Collin om Renault Scénics krocktest

Familjebussen Scénic är en ny fullpoängare för Renault i krocktestet Euro Ncap. Det är femte gången Renault får fem stjärnor i det tuffa krockprovet.

Och Renault är inte sen med att slå på trumman. Svenska importören skriver om ”ett av de säkraste modellprogrammen på personbilsmarknaden”.

Visst, Renault jobbar seriöst med krocksäkerheten. Fransmännen lärde sig massor av Volvo under den korta förlovningstiden för tio år sedan och profilerar sig nu med hjälp av Euro Ncap.

Men det går att jämföra Renault med till exempel Saab och Volvo på samma sätt vi kan jämföra Kajsa Bergqvist med Carolina Klüft. Kajsa Bergqvist är bra i en enda gren, höjdhopp. Carolina Klüft måste höra till de bästa i sju grenar!

Renault säljer inte bilar i USA och behöver inte fundera på att klara de amerikanska krockproverna. Och verkliga livet, som bland annat ger utslag i Folksams statistik över verkliga olyckor, sätter inga spår de första åren.

Saab och Volvo däremot som säljs över hela världen måste vara bra i amerikanska krockprover, i japanska, australiska och så vidare. Volvo och Saab måste också gå i bräschen för nya landvinningar. Stolar som skyddar mot pisknästskador kom först i de båda svenska bilarna, strålkastartorkare uppfanns av Saab och kom snart även på Volvo men ger inga Euro Ncap-poäng.

Euro Ncap sätter fokus på krocksäkerheten men det handlar om två avgränsade prover. I verkligeten krockar man på tusen olika sätt och det gäller att vara bra på allt.

Kanske kan till och med fyra stjärnor för en bil som säljs i hela världen vara säkrare än fem för en bil som bara säljs i Europa.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln